Program wychowawczo - profilaktyczny w PLO

 

Publiczne Liceum Ogólnokształcące im. Kardynała Augusta Hlonda w Goleniowie

 

PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY 2023/2024

 

 

  1. WSTĘP
  2. MISJA SZKOŁY
  3. CHARAKTERYSTYKA OKRESU ROZWOJOWEGO i MODEL ABSOLWENTA
  4. PODSTAWY PRAWNE
  5. DIAGNOZA OBSZARÓW PROBLEMOWYCH
  6. CELE SZKOLNEJ PROFILAKTYKI
  7. REALIZATORZY SZKOLNYCH DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNO-WYCHOWAWCZYCH
  8. OCZEKIWANE EFEKTY
  9. EWALUACJA
  10. PLAN DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH
  11. PLANOWANE PROCEDURY POSTĘPOWANIA

 

 

  1. WSTĘP

 

Działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły określają: podstawa programowa kształcenia ogólnego (zadania ogólne dla poszczególnych typów szkół), wynikający z niej przyjęty w szkole zestaw programów nauczania oraz program wychowawczo-profilaktyczny dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska. Wychowanie w szkole jest rozumiane jako wspieranie ucznia w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, wzmacniane i uzupełnianie przez działania z  zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży".

Zadaniem szkolnej profilaktyki jest chronienie młodzieży przed zagrożeniami poprzez działania wychowawczo – profilaktyczne, a także reagowanie w sytuacjach rozpoznania pierwszych prób podejmowania ryzykownych zachowań.

Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny obejmuje profilaktykę skoordynowaną z działaniami wychowawczymi. Obiektem działań jest całe środowisko szkolne. Podstawą opracowania niniejszego Programu jest diagnoza obszarów problemowych szkoły, a także dokument MEiN Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024 z 16 czerwca 2023 r.:

  1. Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego.
  2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
  3. Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego.
  4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
  5. Rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż.
  6. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
  7. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
  8. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
  9. Rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu "Laboratoria przyszłości".
  10. Wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą oraz tworzenie stabilnych warunków do nauczania języka polskiego za granicą przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego, Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą oraz beneficjentów przedsięwzięć i programów ustanowionych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

 

 

  1. MISJA SZKOŁY:

 

Celem naszej szkoły  w oparciu o cele stałe i te wynikające z ww. podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa na rok 2022/2023) w zakresie wychowania jest:

  • wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka,
  • wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny;
  • budowanie wzajemnego zaufania szkoły, dzieci i rodziców,
  • jak najlepsze przygotowanie absolwentów do dalszego kształcenia i funkcjonowania  w społeczeństwie,
  • podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów,
  • zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i przyjaznej atmosfery w szkole,
  • kształtowanie właściwych postaw prozdrowotnych, w tym: wzmocnienie edukacji ekologicznej, rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
  • wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro, kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie;
  • działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych.

 

  1. CHARAKTERYSTYKA OKRESU ROZWOJOWEGO

 

W okresie życia pomiędzy 15, a 19 lat nadal zachodzą u nastolatków silne zmiany fizyczne, jest to bowiem okres osiągania dojrzałości seksualnej, a także psychicznej (zdobycie autonomii, oddzielenie od rodziców/opiekunów, przejęcie odpowiedzialności za siebie).  Zdarza się, że fizyczne zmiany towarzyszące adolescencji powodują dyskomfort psychiczny u nastolatków (prawie połowa dziewcząt w okresie pokwitania twierdzi, że czują się brzydkie), dlatego potrzebują one w tym czasie wsparcia ze strony rodziców i nauczycieli. Doświadczenia nabywane w środowisku szkolnym wpływają na rozwój młodzieży w wielu sferach. Środowisko rówieśnicze ma funkcję socjalizującą, może być źródłem wsparcia, ale i zagrożeń. Młodzi ludzie włączają się w jego obrębie w grupy społeczne, jak również nawiązują jednostkowe przyjaźnie, wchodzą w ważne związki romantyczne, duża ich część przeżywa inicjację seksualną. Najczęstsze zaburzenia pojawiające się w tym okresie dorastania to  zaburzenia łaknienia, przestępczość nieletnich i narkomania.

 

MODEL ABSOLWENTA SZKOŁY

Celem programu wychowawczego szkoły  jest, aby każdy uczeń kończąc Liceum, reprezentował pewne wartości, osiągał wiedzę i umiejętności w określonym zakresie.

Absolwent  kończący Publiczne Liceum Ogólnokształcące powinien :

  • samodzielnie wykonywać powierzone mu zadania i funkcje,
  • samodzielnie  inicjować różnorodną aktywność: edukacyjną, społeczną, ekologiczną, obywatelską,
  • traktować naukę jako coś oczywistego;  czuć potrzebę dalszego kształcenia i rozwijania swoich zainteresowań,
  • umiejętnie prezentować własne zdanie, jednocześnie szanując odmienność  poglądów  innych osób; wykazywać się tolerancją i empatią w stosunku do każdego człowieka,
  • korzystać z nowoczesnych technologii komunikacyjnych, jednocześnie zdając sobie sprawę z zagrożeń płynących z Internetu,
  • funkcjonować  w  zespole klasowym i poza nim, zgodnie z obowiązującymi zasadami kultury osobistej,
  • przewidywać skutki swoich działań i  ponosić konsekwencje swoich czynów, w tym rozumieć odpowiedzialną prawną osoby dorosłej
  • selekcjonować i porządkować zdobywane informacje i oceniać ich wiarygodność i przydatność,
  • szanować zasady bezpieczeństwa i higieny  oraz umiejętnie stosować je w swoim codziennym zachowaniu,
  • znać  i, w miarę możliwości, stosować zasady zdrowego stylu życia i zdrowego odżywiania,
  • szanować tradycje i symbole  narodowe oraz zwyczaje i tradycje  swojej szkoły; wyrażać szacunek poprzez estetyczny i schludny strój.

 

  1. PODSTAWY PRAWNE

 

  1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.
  2. Konwencja o Prawach Dziecka z 20 listopada 1989 r.
  3. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka. z 10 grudnia 1948 r.
  4. Ustawa z 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. z 2022 r. poz. 1700).
  5. Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z 26 października 1982 r.
  6. Ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z 9 listopada 1995 r.
  7. Ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz.2050).
  8. Ustawa z 2011 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2011 r. nr 6 poz. 19 ).
  9. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59).
  10. Ustawa z 7 lipca 2023 r. o wsparciu w rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli (Dz. U. z 2023 poz. 1369).
  11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2017 poz. 1591).
  12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej  w celu przeciwdziałania narkomanii (t.jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 1449).
  13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. z 2018 r., poz. 467)
  14. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tekst jed. Dz. U. 2020 1640).
  15. Rozporządzenie MEiN z dnia 28 maja 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z dnia 28 maja 2021 r., poz. 983)
  16. Statut Publicznego Liceum Ogólnokształcącego im. Kardynała Augusta Hlonda w Goleniowie

 

  1. DIAGNOZA OBSZARÓW PROBLEMOWYCH

 

Badanie ankietowe przeprowadzone w czerwcu 2022 r. (załącznik nr 1) uwzględniło sześć grup tematycznych, które przenikają i uzupełniają się wzajemnie:

  • środki psychoaktywne – narkotyki, dopalacze
  • cyberprzemoc
  • czytelnictwo
  • przemoc i agresja rówieśnicza
  • wychowanie do wartości
  • relacje panujące w rodzinie dziecka

 

Wyniki badania wskazały obszary do pracy wychowawczo-profilaktycznej na nowy rok szkolny:

  • substancje psychoaktywne oraz ich wpływ na funkcjonowanie człowieka, konsekwencje wynikające z za­żywania takich środków, sposoby radzenia sobie z namową do użycia dopalaczy, narkotyków, czy innych substancji pobudzających;
  • zwiększenie czytelnictwa wśród młodych ludzi oraz rozwój związanych z tym kompetencji i wiedzy;
  • rozwój wrażliwości emocjonalnej i wartości moralnych;
  • zwiększenie kompetencji komunikacyjnych i umiejętności miękkich uczniów;
  • zwiększenie poczucia bezpieczeństwa w szkole, a także poczucia własnej wartości.

 

  1. CELE  PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO na rok szkolny 2023/2024

 

  1. Profilaktyka uzależnień. Kształtowanie właściwych postaw prozdrowotnych.
  2. Wspieranie wychowawczej roli rodziny.
  3. Podniesienie poczucia bezpieczeństwa w szkole.
  4. Proponowanie i ukazywanie młodzieży alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu, propagowanie wartości czytania książek, rozwijania zainteresowania kanonem edukacji klasycznej, rozwijania aktywności fizycznej.
  5. Psychoedukacja uczniów w zakresie problemów okresu adolescencji, podnoszenie poczucia własnej wartości; rozwijanie sfery emocji i wartości moralnych uczniów; wdrażanie do przyjęcia postawy odpowiedzialności za dokonywane wybory.
  6. Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych.
  7. Wspomaganie uczniów w procesie edukacji (również w kontekście nowej formuły egzaminu maturalnego od roku 2023) i w poszukiwaniu i rozwijaniu zainteresowań; kształtowanie krytycznego myślenia  na temat treści dostępnych w sieci i w mediach społecznościowych, sztucznej inteligencji.
  8. Kultywowanie dziedzictwa i tradycji narodowych, także w kontekście dziedzictwa cywilizacyjnego Europy.

 

  1. REALIZATORZY SZKOLNYCH DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH

 

Realizatorami działań profilaktycznych na terenie szkoły są dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy, specjaliści - przy współpracy z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka.

  1. Dyrektor/Wicedyrektor szkoły: dba o doskonalenie nauczycieli w zakresie działań profilaktycznych i wy­chowawczych, organizuje, nadzoruje, wyznacza odpowiedzialnych za realizację.
  2. Pedagog, psycholog jako realizator działań profilaktycznych:

a) organizuje działania profilaktyczne wynikające z programu wychowawczo-profilaktycznego,

b) koordynuje ich realizację.

  1. Nauczyciel – wychowawca jako realizator działań profilaktycznych:

a) podejmuje systematyczne działania profilaktyczne w odniesieniu do uczniów i rodziców,

b) jest wzorem konstruktywnych zachowań.

  1. Rodzice/ opiekunowie jako realizatorzy działań profilaktycznych:

a) aktywnie współpracują ze szkołą,

b) biorą udział w tworzeniu i ewaluacji szkolnego programu profilaktyki.

 Szkoła współpracuje w zakresie realizacji działań profilaktycznych z Policją, Kuratorami Sądowymi, Prokuraturą, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Centrum Usług Społecznych, Centrum Aktywizacji Lokalnej oraz pielęgniarką szkolną i innymi osobami w zależności od potrzeb.

 

  1. OCZEKIWANE EFEKTY REALIZACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO

 

  1. Zwiększenie świadomości, że przyjmowanie środków psychoaktywnych oraz używanie nikotyny jest szkodliwe.
  2. Zwiększenie poczucia własnej wartości, autonomii i zdolności samodzielnego dokonywania wyboru zachowań właściwych dla zdrowia własnego i innych zgodnie z wyznawanymi wartościami, do których należą przede wszystkim prawda, dobro i piękno.
  3. Zwiększenie motywacji do systematycznego i punktualnego uczęszczania na zajęcia szkolne i pozaszkolne.
  4. Nabycie umiejętności bezpiecznego radzenia sobie z agresją oraz rozwiązywania konfliktów i problemów.
  5. Lepsze komunikowanie się, łatwiejsze wyrażanie swoich opinii i przedstawianie swoich racji przez młodzież.
  6. Zwiększenie świadomości uczniów w zakresie emocjonalnych problemów okresu adolescencji i zdobywania autonomii oraz sposobów radzenia sobie z nimi.
  7. Rozwinięcie zainteresowań, pasji, sposobów spędzania wolnego czasu (czytelnictwo, kultura fizyczna).

 

  1. EWALUACJA

 

  1. Diagnoza uczniów, rodziców i nauczycieli.
  2. Sprawozdania od realizatorów programu (dyrektora, pedagoga, wychowawców).
  3. Wyniki klasyfikacji (oceny i frekwencja) w poszczególnych klasach.

Dowodami na zrealizowanie zaplanowanych działań są zapisy w protokołach rady pedagogicznej oraz rady rodziców, w dzienniku elektronicznym, na stronie internetowej szkoły (teksty informacyjne oraz zdjęcia).

 
  1. PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNYCH W ROKU SZKOLNYM 2022/2023

 

Sfera rozwoju

Cele wychowawcze

profilaktyka

Zadania

Adresat

Sposób realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne i współpracujące

Fizyczna

Edukacja zdrowotna: uczeń zna zasady bezpieczeństwa i higieny oraz umiejętnie stosuje je w swoim codziennym zachowaniu; zna i, w miarę możliwości, stosuje zasady zdrowego stylu życia i zdrowego odżywiania:

  1. Zwiększenie motywacji uczniów do unikania palenia papierosów, e-papierosów.
  2. Zwiększenie motywacji uczniów do unikania picia alkoholu.
  3. Zwiększenie motywacji uczniów do unikania narkotyków i dopalaczy.
  4. Zwiększenie motywacji uczniów do właściwego korzystania z Internetu.
  5. Profilaktyka covid.
  1. Przeciwdziałanie uzależnieniom wśród uczniów.

U, R, N

  1. Diagnoza dotycząca ryzyka uzależnień wśród uczniów.
  2. Przekazanie wyników uczniom, nauczycielom i rodzicom.

X,IX

Pedagog, Psycholog

Wychowawcy

  1. Włączenie uczniów w przedsięwzięcia indywidualne i grupowe dotyczące uzależnień (szkodliwość i zagrożenia).

U, R

 

- Lekcje wychowawcze, wf :

--pokazanie uczniom perspektywy zdrowego życia i drogi do satysfakcji osobistej bez używek, Internetu;

--zapoznanie uczniów z treścią Uchwały Sejmu RP z dnia 18 lutego 2000r. "POLSKA DEKLARACJA W SPRAWIE MŁODZIEŻY I ALKOHOLU" : klasy pierwsze; pozostali – przypomnienie w razie potrzeby

--przypomnienie norm dotyczących zakazu palenia, spożywania alkoholu, używania narkotyków na terenie szkoły, na wycieczkach oraz imprezach organizowanych przez szkołę i poza nią), a także zasad zdrowego korzystania z mediów;

-- uświadamianie uczniom zagrożeń wynikających z korzystania z Internetu, programów sztucznej inteligencji; uświadamianie uczniom, że w Internecie znajdują się treści niesprawdzone, kłamliwe i szkodliwe – kształtowanie krytycznego myślenia;

- walka z plagiatem:

--w razie potrzeby-przypomnienie procedur w okresie zagrożenia epidemicznego zgodnie z wytycznymi MEiZ i  MZ i GIS dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych, dotyczących  bezpiecznej oraz higienicznej organizacji zajęć w warunkach epidemii w nowym roku szkolnym.

Rok szkolny

Wychowawcy

Nauczyciele w-f,

U

- Lekcje wdżwr/biologii: dostarczenie uczniom wiedzy na temat konsekwencji brania narkotyków i dopalaczy:

- ulotki na temat negatywnych skutków zażywania narkotyków,

- gazetki ścienne z wykorzystaniem plakatów.

Rok szkolny

Nauczyciel WDŻWR, biologii,

EDB

wychowawcy

U, N

- Udział w spotkaniach tematycznych organizowanych przez Sanepid w Goleniowie (plakaty, ulotki foldery wykonane przez uczniów).

- Włączenie się w ogólnopolskie akcje prozdrowotne np. "Dzień bez papierosa".

Wg grafiku

Sanepid, wychowawcy

U, N

- Dyżury nauczycielskie podczas przerw, kontrola toalet.

- Zabezpieczenie szkoły przed wnoszeniem i handlem narkotykami na jej terenie (monitoring).

Rok szkolny

Nauczyciele

Dyrekcja

R

 - Pedagogizacja rodziców w zakresie profilaktyki uzależnień (uwrażliwienie rodziców na postawy i zachowanie dzieci; dostarczenie informacji, jak powinni zachować się w sytuacjach wymagających interwencji).

Wg plau zebrań

XI/XII

Wychowawcy

  1. Zapobieganie przedwczesnej inicjacji przez uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających z wczesnej inicjacji seksualnej – motywowanie do odpowiedzialności za siebie.

U

- Lekcje wychowawcze (AIDS oraz CPDP).

- Współpraca z Sanepidem (konferencje).

- Zaproszenie na lekcję wychowawczą lekarza , np. ginekologa.

- Obchody Światowego Dnia Walki z AIDS: ulotki, gazetki ścienne, plakaty.

- Diagnozowanie skali wiedzy uczniów na temat HIV i AIDS poprzez ankiety.

Wg planu

 

 

1 XII

Nauczyciel WDŻWR

Wychowawcy

Pedagog

Psycholog

Psychiczna (emocjonalna, intelektualna)

Zwiększenie kompetencji uczniów do:

- umiejętnego prezentowania własnego zdania, jednocześnie szanując odmienność poglądów innych osób,;

- przewidywania skutków swoich działań i  ponoszenia konsekwencji swoich czynów, w tym rozumienie odpowiedzialności prawnej osoby dorosłej;

- selekcjonowania i porządkowania zdobywanych informacji i oceniania ich wiarygodności i przydatności,

- traktowania nauki jako czegoś oczywistego;

- rozwijania potrzeby dalszego kształcenia i rozwijania swoich zainteresowań,

  1. Realizacja wybranego przez nauczycieli programu promocji zdrowia psychicznego, profilaktyki zachowań problemowych i uzależnień  ze szczególnym wskazaniem programów rekomendowanych przez MEiN (www.programyrekomendowane.pl)

N

  1. Diagnoza zapotrzebowania nauczycieli na tematykę szkoleń/warsztatów.

IX

Pedagog

Psycholog

  1. Udział nauczycieli w wybranym programie; nabycie kompetencji wskazanych przez program.

I półrocze

Wszyscy nauczyciele

  1. Wykorzystanie nowych umiejętności w praktyce.

Po szkoleniu

Wszyscy nauczyciele

  1. Ochrona młodzieży przed stresem i jego skutkami

U

- Diagnoza przyczyn i skutków stresu.

- Monitorowanie szczególnie stresogennych sytuacji w życiu szkolnym przez nauczycieli i eliminowanie ich.

XI

Rok szkolny

Pedagog

Psycholog

Wychowawcy

- Lekcje wychowawcze; spotkania indywidualne ze specjalistami w szkole

XII

Wychowawcy; specjaliści

  1. Obserwacja, diagnoza i pomoc uczniom, którym pogorszył się stan zdrowia psychicznego oraz obniżyło poczucie bezpieczeństwa.

U

- bieżąca obserwacja i reagowanie na zaobserwowane lub zgłaszane przez uczniów problemy;

- spotkania indywidualne z nauczycielem, pedagogiem, psychologiem; konsultacje z rodzicami ucznia;

- współpraca z ppp lub innymi organizacjami lub instytucjami zewnętrznymi;

Rok szkolny

Pedagog

Psycholog

Wychowawcy

  1. Psychoedukacja uczniów w zakresie problemów i wyzwań  okresu adolescencji; zwiększenie świadomości uczniów na temat bezpieczeństwa i ochrony zdrowia psychicznego; poszukiwanie i wskazywanie ich mocnych stron oraz sfer wymagających refleksji.

U, R

- lekcje WDŻWR

- spotkania z pedagogiem, psychologiem (indywidualnie, grupowo):

  1. ukazywanie uczniom wpływu mediów na kształtowanie nienaturalnych i niezdrowych wzorców wizerunku;
  2. zapoznanie z mechanizmami rozwoju chorób (anoreksja, bulimia itp.) oraz ich wpływem na zdrowie fizyczne, psychiczne i  kontakty z otoczeniem.
  3. Przeprowadzenie ankiet dotyczących poziomu samoakceptacji u uczniów.
  4. Pedagogizacja rodziców na temat zagrożeń chorobami związanymi z obsesyjną dbałością o wygląd.
  5. Zapobieganie anonimowości ucznia w danym zespole klasowym. Angażowanie wszystkich uczniów w przedsięwzięcia na rzecz klasy, szkoły, środowiska.

Wg planu

Rok szkolny

Nauczyciel WDŻWR

Pedagog

Psycholog

 

 

 

 

 

 

 

 

Wychowawcy

Nauczyciele przedmiotów

  1. Kształtowanie umiejętności samodzielnego dokonywania wyboru i przewidywania konsekwencji, a także  rozumienia skutków prawnych swoich działań.

U

- Lekcje wychowawcze (drzewko decyzyjne, analiza SWOT, NaCoBezU);)

Wg planu

Wychowawcy

  1. Podniesienie kompetencji służących samoobserwacji i rozumieniu stanów psychicznych własnych, a także innych ludzi.

U

-Lekcje wychowawcze:

-- rozpoznawanie i zastępowanie agresji,

-- radzenie sobie z autoagresją.

-- trening zastępowania agresji dla uczniów szczególnie tego potrzebujących.

Rok szkolny

Wychowawcy

 

Dostępni realizatorzy zewnętrzni

  1. Wzmocnienie motywacji do  umiejętności radzenia z naciskami płynącymi ze strony grupy rówieśniczej i reklamy.

U

-Lekcje wychowawcze;

-Lekcje wdżwr;

Rok szkolny

Wychowawcy

Nauczyciel wdżwr

  1. Proponowanie i ukazywanie młodzieży alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu, propagowanie czytania książek.

U

-Lekcje wychowawcze;

-Lekcje biblioteczne

- Lekcje wdżwr;

Rok szkolny

Wychowawcy

Nauczyciel wdżwr, biblioteki

  1. Wsparcie uczniów w realizacji zadań edukacyjnych oraz przygotowaniu się do matury.

U

-Konsultacje z nauczycielami;

-Zdw; zkk;

-koła zainteresowań

Rok szkolny

Nauczyciele

specjaliści

  1. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, w tym przybyłych z zagranicy.

U

- wspomaganie dla uczniów drugorocznych i promowanych z jedną oceną niedostateczną:

-- pomoc koleżeńska/wolontariat

-- konsultacje z nauczycielami

-- zkk

- wspomaganie uczniów posiadających opinie  lub orzeczenia PPP (zgodnie z przepisami prawa)

-o indywidualne lekcje język a polskiego

Rok szkolny

 

 

 

 

W miarę potrzeb

Nauczyciele

Wychowawcy

Pedagog

Psycholog

Specjaliści

Dyrektor

Nauczyciele języka polskiego

   
  1. Rozbudzanie zainteresowań, przygotowanie do konkursów przedmiotowych i tematycznych.

U

- ENGLISH DAY

- koła zainteresowań

IV 2023

Cały rok

Nauczyciele

   
  1. Rozwijanie kompetencji metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych.
  2. Zwiększenie kompetencji rodziców dotyczących prawidłowego i skutecznego wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych.

N, R

- Szkolenie nauczycieli w zakresie w zakresie metodyki prawidłowego i skutecznego wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych.

- udostępnienie rodzicom materiałów służących rozwijaniu rozeznania w sposobach prawidłowego i skutecznego wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych ich dzieci.

I półrocze

Wicedyrektor, nauczyciel informatyki

Społeczna

Zwiększenie kompetencji uczniów do:

- samodzielnego wykonywania powierzonych mu zadań i funkcji;

- samodzielnego inicjowania różnorodnej aktywności: edukacyjnej, społecznej, ekologicznej, obywatelskiej;

- funkcjonowania w  zespole klasowym i poza nim, zgodnie z obowiązującymi zasadami kultury osobistej;

  1. Motywowanie do przyjęcia odpowiedzialnej postawy w roli ucznia.

U, R

- Lekcje wychowawcze/wywiadówki – omówienie Statutu i regulaminów szkolnych;

- Lekcje przedmiotowe – wymagania, ocenianie

Rok szkolny

Wychowawcy

  1. Przeciwdziałanie nieuzasadnionej absencji na zajęciach szkolnych.

U, R

- Wywiad na temat przyczyn opuszczania godzin lekcyjnych przez uczniów.

- Pogadanka na temat niebezpieczeństw i skutków związanych z wagarowaniem oraz pływu nieobecności na wyniki w nauce i na egzaminach.

- Konsekwentne rozliczanie uczniów z nieobecności na zajęciach lekcyjnych. Bieżące reagowanie na nieobecność uczniów.

- Indywidualne rozmowy z uczniami  i rodzicami uczniów często opuszczających zajęcia, zawieranie kontraktów.

Rok szkolny

Wychowawcy

Dyrekcja

  1. Integracja uczniów rozpoczynających naukę w szkole, a także klas starszych

U

- Zajęcia adaptacyjno-integracyjne ("Witajcie po wakacjach").

IX

Wychowawcy

  1. Zapobieganie anonimowości ucznia w danym zespole klasowym:

- angażowanie wszystkich uczniów w przedsięwzięcia na rzecz klasy, szkoły, środowiska;

- organizacja czasu wolnego.

U, N, R

- Zaplanowanie i przeprowadzenie imprez dla całej klasy, szkoły:

-- wycieczki klasowe (turystyczne, do kina, teatru);

-- konkursy szkolne, pozaszkolne; zachęcanie do udziału;

-- imprezy i zawody sportowe (mecze nauczyciele kontra uczniowie), Dzień Sportu;

-- koła zainteresowań w szkole i poza nią – promocja lokalnych ośrodków kultury, sportu i rozrywki.

-- wolontariat;

Rok szkolny

Wychowawcy

Nauczyciele

SU

  1. Ćwiczenie umiejętności właściwego porozumiewania się z innymi i nawiązywania właściwych relacji; trening asertywności.

U

- Lekcje wychowawcze

- Pogadanki z pedagogiem

- Udział uczniów w imprezach szkolnych i organizowanie ich.

Rok szkolny

Wychowawcy

Pedagog

  1. Umożliwienie uczniowi podejmowania współpracy w zespole i realizowania różnych ról w zespole, w  tym w ramach wolontariatu.

U

- Wybory do SU, działalność w ramach klasowego i szkolnego SU.

- Włącznie się w organizowanie wydarzeń w szkole i poza szkołą.

- Włączenie się w przedsięwzięcia wolontariatu (również zgodnie z ofertą CUS i CAL w Goleniowie)

- Praca w grupach na lekcjach różnych przedmiotów; grupowe zadania domowe.

IX

 

Rok szkolny

Wychowawcy

Nauczyciele

  1. Wsparcie w planowaniu i kierowaniu swoją ścieżką zawodową.

U

- Zajęcia doradztwa zawodowego.

- Lekcje wychowawcze.

- Koła zainteresowań.

Rok szkolny

Doradca zawodowy

Wychowawca

  1. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.

U,N,R

- umieszczenie koszy do segregowania śmieci na każdym piętrze i zachęcanie właściwego z nich korzystania

- Eksponowanie treści ekologicznych na lekcjach i propagowanie ich przy pomocy plakatów, rysunków, okolicznościowych akcji robionych przez uczniów ( SU)

- Wycieczki o charakterze ekologicznym

- Udział w konkursach i akcjach ekologicznych

IX

Rok szkolny

Wg planu przedm.

Dyrekcja

Nauczyciele

SU

Wychowawcy

Nauczyciel biologii

 
  1. Kształtowanie zasad kulturalnego współżycia.

U

- Lekcje na temat zasad savoir-vivre’u.

2. półrocze

Wychowawcy

Duchowa
 

Podniesienie motywacji ucznia do:

- poszanowania wartości wyrażonego szacunkiem do tradycji i symboli  narodowych oraz zwyczajów i tradycji szkoły;

- poszanowania wartości takich jak prawda, dobro, piękno; tolerancja

-wyrażania szacunku poprzez estetyczny i schludny strój oraz dbałość o czystość i piękno języka polskiego

  1. Kształtowanie szacunku do języka ojczystego; unikanie zbędnych zapożyczeń, wulgaryzmów, żargonu i skrótów z innych języków.

U

- Lekcje wszystkich przedmiotów.

- Dyktando Szkolne;

- Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego-

 

X

II 2023

Nauczyciele

Nauczyciel polonista

  1. Włączenie uczniów w obchody świąt państwowych i szkolnych.

U

- Organizowanie i udział w imprezach okolicznościowych i patriotycznych: szkolnych, miejskich i gminnych

Wg kalendarza

SU

Wychowawcy

  1. Zapoznanie uczniów z historią regionu i wpajanie szacunku dla niego.

U

- Zwiedzanie okolicznych zabytków architektury i przyrody.

- Spotkania z osobami zasłużonymi dla lokalnego środowiska.

- Lekcje wychowawcze na temat związków z regionem

2. półrocze

 

Nauczyciel historii

Wychowawcy

  1. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych

U

- Lekcje historii, j. polskiego, wychowawcze:

-- nauka historii i szacunku do symboli narodowych);

-- wskazywanie związków Pomorza Zachodniego z Polską na przestrzeni dziejów;

-- pokazywanie związku kultury polskiej  z osiągnięciami kultura antycznej Grecji i Rzymu;

-- okazywanie właściwych postaw patriotycznych na przykładzie postaci historycznych i współczesnych autorytetów;

-- modelowanie postaw młodzieży własnym przykładem.

Rok szkolny

 

Nauczyciele historii, języka polskiego

Wychowawcy

U

- program "Oto Polska".

I 2023

Nauczyciel geografii

J. Niemczewski

 

 

Rekomendowana tematyka godzin wychowawczych:

  1. Witajcie po wakacjach – zajęcia integracyjne.
  2. Statut szkoły (w szczególności zasady oceniania), regulaminy szkolne – przypomnienie lub zapoznanie z nimi nowych uczniów.
  3. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa i higieny związanych z chorobami zakaźnymi.
  4. Jak radzić sobie w sytuacjach trudnych – stresowych, nowych, problemowych.
  5. Po co nam normy społeczne, czyli jak dobrze współdziałać w grupie?
  6. Samoakceptacja – ważny czynnik rozwoju człowieka.
  7. Akceptacja i tolerancja w relacjach międzyludzkich.
  8. Co to znaczy być asertywnym?
  9. Negocjacje jako nieagresywny sposób rozwiązywania konfliktów.
  10. Moja mała Ojczyzna.
  11. Na czym polega zdrowy styl życia? O zdrowym odżywianiu i aktywności fizycznej.
  12. Choroby cywilizacyjne naszych czasów.
  13. Wartości jakie może dać rodzina.
  14. Konsekwencje uzależnienia od alkoholu i papierosów.
  15. Środki psychoaktywne – zagrożenie zdrowia fizycznego i psychicznego.
  16. Zagrożenia w Internecie.
  17. Ekologia. Czyste środowisko – lepsza jakość życia.
  18. Jak spędzać wolny czas i rozwijać zainteresowania.
 

IX. PLAN DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH – działania dodatkowe.

NAUCZYCIELE

 

  1. Podnoszenie kompetencji wychowawczo - profilaktycznych nauczycieli - szkolenia i treningi z zakresu uzależnień.
  2. Przedstawianie nauczycielom wyników analizy ankiet wypełnionych przez uczniów i rodziców (odpowiedzialny - pedagog).
  3. Przedstawianie radzie pedagogicznej, radzie rodziców oraz organowi prowadzącemu informacji o sytuacji wychowawczej w szkole (odpowiedzialni – pedagog oraz dyrektor szkoły).
  4. Zorganizowanie spotkania z przedstawicielem Policji lub Sądu na temat aktualnych przepisów dotyczących odpowiedzialności nieletnich za popełnione czyny karalne (odpowiedzialny – dyrektor szkoły).

 

RODZICE

  1. Zwiększanie kompetencji wychowawczych rodziców poprzez pedagogizację na wybrane przez rodziców tematy.
  2. Przedstawienie rodzicom informacji na temat odpowiedzialności nieletnich i pełnoletnich za popełnione czyny karalne.
  3. Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w szkole procedurami postępowania z uczniem podejrzewanym o po­siadanie środków niedozwolonych (zabronionych) lub o dokonanie innego czynu zabronionego (wychowawcy klas).
  4. Przekazanie rodzicom informacji o konsekwencjach w przypadku nierealizowania przez dziecko obowiązku szkolnego (podczas zebrań klasowych). Zachęta do systematycznego korzystania z dziennika elektronicznego pozwalającego na bieżąco nadzorować frekwencję ucznia.

 

X. PROCEDURA INTERWENCYJNA.

 

W przypadku:

  1. Znalezienia narkotyku (pod ławką, w toalecie, szatni, na boisku):
    • Poinformować dyrektora szkoły, wicedyrektora lub (gdy poprzedni są nieobecni) pedagoga,
    • Zabezpieczyć narkotyk,
    • Dyrektor, wicedyrektor lub pedagog wzywa Policję, w celu zabezpieczenia środka i spisania protokołu.

 

  1. Zauważenia u ucznia środka odurzającego:

            –   Natychmiast wezwać rodziców,

  • Poinformować dyrektora, wicedyrektora lub gdy poprzedni są nieobecni, pedagoga oraz wychowawcę,
  • Zabezpieczyć środek przy świadkach (nie wolno przeszukiwać teczki i rzeczy osobistych ucznia),
  • Poinformować rzeczowo rodziców o zaistniałej sytuacji, zlecić wykonanie badań,
  • Wezwać (jeśli to wskazane i możliwe) specjalistę z poradni lub punktu konsultacyjnego lub wskazać rodzicom adresy najbliższych placówek pomagających uczniom,
  • W porozumieniu z dyrektorem wezwać policję, aby zabezpieczyć narkotyk.
  1. Stwierdzenia u ucznia objawów odurzenia:
    • Nie pozostawiać go samego,
    • Poinformować wychowawcę, pedagoga, dyrektora,
    • Natychmiast wezwać rodziców (opiekunów ucznia), zmobilizować ich do wykonania badań oraz podjęcia działań w kierunku pomocy dziecku,
    • W przypadku zagrożenia zdrowia i życia zapewnić opiekę pielęgniarki szkolnej lub wezwać pogotowie ratunkowe (tel. 999,112).
  2. Stwierdzenia u ucznia utraty przytomności lub zapaści po środkach odurzających:
    • Wezwać pielęgniarkę, pedagoga (przez osoby trzecie),
    • Wezwać pogotowie (tel. 999,112) przez osoby trzecie,
    • Udzielić pierwszej pomocy zgodnie z zasadami.
  3. Podejrzenia, że uczeń bierze narkotyki:
    • Poinformować o swoich spostrzeżeniach pedagoga szkolnego i dyrektora,
    • Poprosić (telefonicznie bądź listownie) rodziców o natychmiastowy kontakt ze szkołą,
    • Umówić spotkanie "trójkąta" (rodzic, wychowawca, pedagog, ewentualnie psycholog), zlecić wykonanie badań/diagnoz.
    • Reagować, zachowując dyskrecję (zgłosić dorosłemu: nauczycielowi, dyrekcji innemu pracownikowi szkoły).

 

 

 

Powyższy program opracował Zespół ds. Programu Wychowawczo-Profilaktycznego w składzie:

Joanna Cudziło

Kamila Czech

Magdalena Kulczyńska

Magdalena Minda

Olga Swirog

Anna Sudnik

 

 

Załączniki:

  1. Raport z ewaluacji PWP 2021-2022.
  2. Diagnoza zapotrzebowania na działania wychowawcze i profilaktyczne w środowisku szkoły na rok 2022/2023.