Pedagog uczy mówić "nie"

Jak reagować, gdy inni próbują na nas wpłynąć? Czym różni się uległość od asertywności? Na te pytania szukali odpowiedzi uczniowie klasy szóstej podczas zajęć profilaktycznych "Decyduję mądrze – o wpływie innych i asertywności". Podczas lekcji rozmawialiśmy o tym, czym jest presja grupy, jak rozpoznawać sytuacje, w których ktoś próbuje na nas wpłynąć, oraz w jaki sposób można zachować własne zdanie, nie raniąc innych.

Młodzież poznała pojęcie asertywności, ćwiczyła sposoby spokojnego, ale stanowczego wyrażania swojego zdania i uczyła się, jak odmawiać w sposób pełen szacunku. Uczniowie analizowali również przykłady z życia codziennego, zastanawiając się, jak reagować w trudnych sytuacjach. Na zakończenie wykonali mapę myśli, wpisując swoje skojarzenia ze słowem asertywność oraz refleksje, kiedy warto powiedzieć "nie".

Zajęcia miały charakter wychowawczo-profilaktyczny i stały się okazją do rozmowy o mądrym podejmowaniu decyzji, odwadze bycia sobą oraz szacunku wobec innych. 

 

Pedagog Beata Noworolska