Drodzy rodzice

Stan zagrożenia epidemicznego postawił szkoły w zupełnie nowej sytuacji. Proces nauczania może odbywać się jedynie zdalnie. Stawia to poważne wyzwania zarówno przed nauczycielami, uczniami jak i rodzicami. Bez bezpośredniego kontaktu ucznia z nauczycielem mobilizacja do nauki jest niewątpliwie wyzwaniem. Bardzo ważna jest więc rola rodziców aby proces nauki swoich dzieci nadzorowali. Wychodząc naprzeciw temu zadaniu przekazuję Państwu kilka sposobów mogących wesprzeć motywację do nauki:

Drodzy rodzice

Stan zagrożenia epidemicznego postawił szkoły w zupełnie nowej sytuacji. Proces nauczania może odbywać się jedynie zdalnie. Stawia to poważne wyzwania zarówno przed nauczycielami, uczniami jak i rodzicami. Bez bezpośredniego kontaktu ucznia z nauczycielem mobilizacja do nauki jest niewątpliwie wyzwaniem. Bardzo ważna jest więc rola rodziców aby proces nauki swoich dzieci nadzorowali. Wychodząc naprzeciw temu zadaniu przekazuję Państwu kilka sposobów mogących wesprzeć motywację do nauki:

1. To, co pomaga dziecku zmobilizować się do pracy, to dobra organizacja czasu nauki. Bardzo ważny jest stabilny harmonogram. Pomóżmy dziecku zabrać się do lekcji. Najlepiej, aby ustalony przez nauczyciela zakres materiału na dany dzień odrabiało o stałej porze, w miejscu, gdzie jest cicho i spokojnie, gdzie dziecko może się skoncentrować i nic go nie rozprasza, gdzie w tle nie jest włączony telewizor. Szczególnie trzeba zadbać o komputer, który potrafi niezwykle skutecznie odciągać od nauki. Przed przystąpieniem do nauki dobrze jest przygotować sobie wszystkie książki i pomoce, tak aby później nie przerywać pracy. Naukę warto rozpocząć od najtrudniejszego zadania, kiedy jest się jeszcze wypoczętym.

2. Wskazane jest również rozdzielanie materiału na krótsze partie, włączanie przerw. Zwłaszcza w przypadku małych dzieci, jest to bardzo ważne. Przeciętne dziecko w klasie I potrafi skupić się na 15 minut, w klasie III na pół godziny. Przerwę trzeba zrobić gdy dziecko zaczyna mieć problemy z koncentracją uwagi, jest zmęczone.

3. Ważna jest systematyczność. Czasem dziecko po prostu nie wie, w jaki sposób zabrać się do pracy. Kiedy trzeba przygotować się czegoś nauczyć, napisać wypracowanie i rozwiązać kilka zadań z matematyki, wówczas naprawdę można się pogubić i zniechęcić. Podpowiedzmy dziecku, co może zrobić, aby wykorzystać czas przeznaczany na naukę w sposób jak najbardziej efektywny. Uczeń zachęcony do systematyczności sam szybko zauważy, że przyswajanie wiedzy stopniowo i małymi partiami zajmuje stosunkowo niewiele czasu i nie wymaga zbyt dużego wysiłku.

4. Duży wpływ na motywację ma także pozytywna ocena rezultatów własnej pracy. Każdy lubi, gdy jego starania są doceniane. Pamiętajmy więc, aby zauważać nawet niewielkie osiągnięcia dziecka i aby chwalić je nawet za drobne postępy. Nie stawiajmy dziecku zbyt wygórowanych wymagań, swoje oczekiwania dostosujmy do jego możliwości. Warto doceniać nie tylko końcowy efekt pracy, ale również sam fakt przystąpienia do niej, wysiłek wkładany w proces uczenia się. Jest to szczególnie ważne w przypadku słabszych uczniów, którzy często pomimo dużego nakładu pracy
i czasu osiągają nie zawsze zadowalające efekty.

4. W nauce warto stosować różnego rodzaju techniki ułatwiające zapamiętywanie. Notatki
z wykorzystaniem różnych kolorów, podkreśleń i zabawnych rysunków, bazowanie na skojarzeniach, robienie wykresów, map myśli. Wszelkiego rodzaju fiszki, czyli słowa klucze
i hasła w książkach, na tablicy, ścianie, biurku. To wszystko może pomóc dziecku lepiej
i bardziej trwale opanować materiał.

Drodzy rodzice, nauczyciele zdają sobie sprawę, że w procesie nauczania jesteście "amatorami". Macie prawo do niewiedzy, braku umiejętności. Dlatego cała rada pedagogiczna jest również w tym trudnym czasie do Państwa i uczniów dyspozycji. Zachęcam do częstego kontaktu poprzez dziennik elektroniczny. Również ja, jako pedagog szkolny w razie problemów zachęcam do kontaktu, również telefonicznego (505 267 374).

Anna Stańczak-Mańkowska