Skrzynka gramatyczna

Uczniom klasy 3b pani Ewy Sobańskiej w nauce języka polskiego wg metody Montessori pomagają kolorowe figury geometryczne – symbole gramatyczne. W montessoriańskiej edukacji każdej z części mowy przypisano odpowiedni symbol, który stanowi obrazowe wyjaśnienie funkcji, które pełnią określone części mowy.

17 września uczniowie podczas zajęć otrzymali od nauczyciela pasek z prostym zdaniem składającym się z rzeczownika i czasownika. Dzieci czytały zdanie na pasku bez oznaczonych części mowy i układały symbole gramatyczne nad poszczególnymi wyrazami na pasku. Następnie sprawdzały na pasku kontrolnym (z symbolami), czy poprawnie ułożyły symbole. Jeżeli nie popełniły błędu, przepisywały zdanie do zeszytu i rysowały symbole części mowy pod wyrazami. Kolejne, otrzymywane paski ze zdaniami były bardziej rozbudowane: zdanie z dwoma rzeczownikami oraz zdanie z przymiotnikiem.

Skrzynka Gramatyczna i paski pracy ze zdaniami z wyraźnie określonymi częściami mowy w formie symboli gramatycznych Montessori to pomoc dydaktyczna, która pozwala dzieciom ćwiczyć nazywanie części mowy oraz rozwija umiejętność układania zdań .