Program Wychowawczo - Profilaktyczny SP 8

 

Program

 

 wychowawczo-profilaktyczny

 

Szkoły Podstawowej Nr 8

 

im. Kardynała Augusta Hlonda

 

w Goleniowie

 

na rok 2019/2020

 

 

 

 

 

 

Motto szkoły: Wiedza–Rozwój–Przyszłość

 

Akty prawne

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r., poz. 59).
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 783).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej  w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z 2018 r., poz. 2014).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. z 2017 r., poz. 3).
  • Powszechna Deklaracja Praw Człowieka.
  • Konwencja o Prawach Dziecka.
  • Karta Nauczyciela.
  • Statut Szkoły Podstawowej Nr 8.

 

 

SPIS TREŚCI:

  1. Wprowadzenie
  2. Misja szkoły
  3. Wizja szkoły
  4. Model absolwenta
  5. Cel ogólny i cele szczegółowe
  6. Ceremoniał i tradycje szkolne
  7. Diagnoza problemów i zagrożeń
  8. Plan działań wychowawczo-profilaktycznych na rok 2019/2020

1.Obszary działań

2. Zadania i formy realizacji programu

  1. Ewaluacja i monitorowanie Programu wychowawczo-profilaktycznego
  2. Zadania organów odpowiedzialnych za uchwalenie i realizację Programu wychowawczo-profilaktycznego

 

 

  1. Wprowadzenie

 

Celem naszej szkoły jest wspieranie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia w sferach: intelektualnej, emocjonalnej, społecznej i obywatelskiej oraz zapewnienie mu bezpieczeństwa fizycznego i emocjonalnego.

Nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy szkoły, wspomagają ucznia w jego rozwoju, kształtują umiejętność samodzielnego myślenia, budują wzajemne zaufanie i uczą empatii wobec innych ludzi. Wskazują sposoby radzenia sobie z trudnościami, które zagrażają prawidłowemu rozwojowi. Wprowadzają normy moralne, zasady zdrowego stylu życia, dają osobiste wsparcie.

Podstawą dla stworzenia Programu wychowawczo-profilaktycznego są m.in.: Ustawa i rozporządzenia MEN (zwłaszcza Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo Oświatowe oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej).

Program wychowawczo-profilaktyczny naszej szkoły opiera się na uniwersalnych wartościach, odwołujących się do praw dziecka, ucznia i rodziny, miłości do ojczyzny małej i dużej, a także dbałości o dobra ważne dla całej ludzkości, takie jak zdrowy tryb życia, dbałość o środowisko naturalne.

 

 

  1. Misja szkoły

  

Misję szkoły im. Kardynała Augusta Hlonda w Goleniowie wyznacza motto: "Wiedza – Rozwój – Przyszłość". Zakłada ono wyposażenie każdego ucznia w niezbędną wiedzę i umiejętności pod kierunkiem wykwalifikowanych nauczycieli. Mają one  umożliwić uczniowi dalszy rozwój i wykorzystanie nabytej wiedzy w praktycznych działaniach. Mając na uwadze wszechstronny rozwój ucznia, nacisk nie będzie położony jedynie na jego rozwój umysłowy, ale stanie się on kompleksowo połączony z rozwojem emocjonalnym, społecznym i fizycznym, gdyż tylko równowaga nad tymi sferami pozwoli na wykreowanie absolwenta prawidłowo funkcjonującego w społeczeństwie. W przyszłości uczniowie naszej szkoły, poprzez możliwość integralnego rozwoju osobowości, będą przygotowani do funkcjonowania w otaczającym świecie zarówno jeżeli chodzi o wybór własnej ścieżki kariery, jak i wypełnianie obowiązków rodzinnych oraz społecznych. Ponadto w naszej szkole kładziemy nacisk na rozwijanie umiejętności empatycznych oraz otwartości na drugiego człowieka, czemu służy wprowadzony w szkole program Empatia.

            Najważniejsze zatem jest kształtowanie człowieka ciekawego świata, samodzielnie dążącego do wiedzy, widzącego w niej wartość oraz pożytek, empatycznego, kierującego się w życiu wartościami ze szczególnym uwzględnieniem demokracji, sprawiedliwości, tolerancji, równości, a także obywatela odpowiedzialnego za swój kraj.

 

 

  1. Wizja szkoły i placówki

 

  • Jesteśmy nowoczesną szkołą pod względem technologicznym, która pozwala uczniom rozwijać ich zainteresowania i wspiera ich wszechstronny rozwój.
  • Jesteśmy otwarci na współpracę z uczniami, rodzicami i środowiskiem lokalnym.
  • Stosujemy skuteczne metody pracy dydaktycznej z wykorzystaniem ich różnorodnych form (lekcje w terenie, tablice interaktywne, metody aktywizujące).
  • Wspieramy uczniów w rozpoznawaniu swoich predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji (doradztwo zawodowe).
  • Wyrównujemy szanse poprzez indywidualizację procesu nauczania i wychowania.
  • Kształtujemy pozytywne postawy społeczne i przygotowujemy uczniów do pełnienia różnych ról społecznych.
  • Zapewniamy poczucie bezpieczeństwa dzięki nowoczesnym formom zabezpieczeń (monitoring, blokada drzwi) oraz fachowej pomocy psychologicznej.
  • Rozwijamy postawę szacunku dla dziedzictwa narodowego oraz poczucie przynależności do środowiska lokalnego i społeczności europejskiej.

 

 

  1. Sylwetka absolwenta szkoły – jakim człowiekiem ma być nasz absolwent?

 

  1. Model sylwetki ucznia kończącego I etap edukacyjny - naukę w klasie trzeciej

Absolwent klasy trzeciej powinien:

  • dobrze orientować się w swoim najbliższym otoczeniu w domu i w szkole,
  • poprawnie komunikować się w języku polskim; znać podstawowe zwroty języka obcego,
  • umiejętnie wykorzystywać narzędzia matematyczne w życiu codziennym,
  • sprawnie posługiwać się zdobywaną wiedzą w życiu codziennym,
  • w kontaktach z innymi ludźmi stosować podstawowe zasady komunikowania i kultury osobistej,
  • szanować i akceptować odmienność innych ludzi,
  • wykazywać się tolerancją i wrażliwością na potrzeby osób niepełnosprawnych,
  • korzystać z nowych źródeł wiedzy i umieć zastosować ją w praktyce,
  • przestrzegać zasad bezpieczeństwa, higieny i zdrowego odżywiania,
  • rozróżniać zachowania złe od dobrych; rozumieć konieczność postępowania zgodnie z przyjętymi normami dobrego zachowania,
  • zgodnie i z zaangażowaniem  pracować w zespole, stosować techniki mediacyjne,
  • wykazywać się aktywnością społeczną.

 

  1. Sylwetka ucznia kończącego II etap edukacyjny – naukę w szkole podstawowej

Absolwent klasy ósmej powinien:

  • samodzielnie wykonywać powierzone mu zadania i funkcje; podejmować aktywność społeczną, 
  • sprawnie posługiwać się językiem polskim oraz językiem obcym, także przed publicznością,
  • umiejętnie wykorzystywać narzędzia matematyczne w życiu codziennym,
  • traktować naukę jako coś oczywistego;  czuć potrzebę dalszego kształcenia i rozwijania swoich zainteresowań,
  • umiejętnie prezentować własne zdanie, jednocześnie szanując odmienność  podglądów  innych osób; wykazywać się tolerancją i empatią w stosunku do każdego człowieka,
  • korzystać z nowoczesnych technologii  informacyjno-komunikacyjnych, jednocześnie zdając sobie sprawę z zagrożeń płynących z Internetu,
  • umieć funkcjonować w zespole zgodnie z obowiązującymi zasadami kultury osobistej; stosować techniki mediacyjne, 
  • przewidywać skutki swoich działań i ponosić konsekwencje swoich czynów,
  • selekcjonować, porządkować zdobywane informacje i oceniać ich wiarygodność i przydatność,
  • szanować zasady bezpieczeństwa i higieny  oraz umiejętnie stosować je w swoim codziennym zachowaniu,
  • znać (i w miarę możliwości) stosować zasady zdrowego stylu życia i zdrowego odżywiania,
  • szanować tradycje i symbole  narodowe oraz zwyczaje i tradycje swojej szkoły; wyrażać szacunek poprzez estetyczny i schludny strój, zwłaszcza podczas uroczystości szkolnych.

 

 

  1. Cel ogólny i cele szczegółowe programu wychowawczo-profilaktycznego.

 

Celem Programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły jest dążenie do tego, by każdy uczeń, kończąc kolejny etap edukacyjny, reprezentował pewne wartości, osiągał wiedzę i umiejętności, które pozwolą mu prawidłowo funkcjonować w środowisku rówieśników, dorosłych i w środowisku lokalnym. Chcemy, aby uczniowie świadomie i odpowiedzialnie wybierali swoją nową drogę rozwoju w oparciu o nabytą wiedzę, umiejętności, doświadczenia.  

 

  1. Cele i  działania wychowawcze szkoły:
  • wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka poprzez rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki,
  • wyposażanie uczniów w zasób wiadomości i umiejętności, pozwalający w sposób dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat,
  • jak najlepsze przygotowanie absolwentów do dalszego kształcenia i funkcjonowania w społeczeństwie,
  • rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, argumentowania i wnioskowania,
  • zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy,
  • wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu dalszej drogi edukacji,
  • zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, tolerancji i przyjaznej atmosfery w szkole,
  • budowanie wzajemnego zaufania szkoły, dzieci i rodziców.

 

  1. Cele i działania profilaktyczne szkoły:
  • tworzenie pozytywnych relacji rówieśniczych, przeciwdziałanie agresji słownej i fizycznej  (program Empatia),
  • promowanie zdrowego stylu życia i odżywiania się,
  • profilaktyka uzależnień – pokazanie uczniom perspektywy zdrowego trybu życia i drogi do satysfakcji osobistej bez używania alkoholu, narkotyków, papierosów oraz dopalaczy,
  • poszerzanie wiedzy na temat prawidłowego zachowania się w sytuacjach zagrożenia,
  • zwiększenie świadomości i odpowiedzialności w zakresie bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej,
  • przeciwdziałanie nieuzasadnionej absencji na zajęciach szkolnych,
  • opracowanie metod wsparcia dla uczniów, u których stwierdzono problemy w prawidłowym procesie edukacji.

 

 

  1. Ceremoniał i tradycje szkolne

 

Szkoła Podstawowa Nr 8 im. Kardynała Augusta Hlonda w Goleniowie ma swojego patrona, logo i sztandar. Szkoła przyjęła za cel wszechstronny rozwój ucznia ze szczególnym naciskiem na kształtowanie umiejętności poznawczych, kształtowanie postaw obywatelsko-patriotycznych i społecznych ucznia. Szkoła kładzie nacisk na nauczanie szacunku do symboli i barw narodowych, historii, tradycji narodowych i lokalnych. Ważną rolę odgrywa także kształtowanie umiejętności wykorzystania zdobywanej wiedzy w praktyce, a także umiejętności współdziałania na rzecz środowiska lokalnego.

 

Na stałe kalendarz imprez szkolnych będzie obejmował:

  • uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego,
  • Dzień Edukacji Narodowej, uroczyste pasowanie uczniów klas pierwszych,
  • akcję Sprzątania świata,
  • Dzień Patrona Szkoły,
  • Święto Niepodległości,
  • Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka,
  • kiermasz świąteczny,
  • spotkania wigilijne i jasełka,
  • Bal karnawałowy dla klas 1-3,
  • Bal Hiszpański, Bal Narodów,
  • Dzień Tapas,
  • Dzień otwarty szkoły,
  • Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego,
  • English Day,
  • Dzień eksperymentu,
  • Święto Konstytucji Trzeciego Maja,
  • konkursy: mitologiczny; mały, średni  i duży  omnibus; Gwiazdy nauki, kultury i sztuki; Geo-mat; Mądra główka; geopolityczny; recytatorski; Mam talent; Międzyszkolny konkurs informatyczny Młodszy Ekspert IT); Najlepszy poliglota (patrz: kategorie na Dzień Wyróżnień),
  • Piknik Rodzinny,
  • Dzień Wyróżnień,
  • uroczyste zakończenie roku szkolnego.

 

 

  1. Diagnoza potrzeb i problemów w środowisku szkolnym

 

Diagnoza problemów i zagrożeń występujących w środowisku szkolnym została oparta o:

  • dotychczasowe doświadczenie w pracy wychowawczej i edukacyjnej, 
  • analizę sytuacji wychowawczych,
  • opinie uczniów, rodziców i nauczycieli nt. problemów w szkole i w środowisku lokalnym (ankiety, zgłoszenia),
  • wpływ technik informacyjnych i mediów na rozwój emocjonalny i społeczny ucznia.

W oparciu o ww.  źródła wyróżniliśmy następujące potrzeby i zagrożenia:

  • problemy okresu dojrzewania (brak akceptacji wyglądu, zmiany nastrojów, trudności w wyrażaniu emocji, zaburzenia odżywiania, przedwczesna inicjacja seksualna, kwestionowanie autorytetów),
  • problemy w funkcjonowaniu w środowisku rówieśniczym (brak umiejętności w komunikacji, brak empatii),
  • problemy związane z procesem edukacyjnym (problemy z nauką, brak umiejętności uczenia się, nieumiejętność dysponowania czasem),
  • problemy związane ze środowiskiem rodzinnym (rozbite rodziny, przemoc w rodzinie, niedostatek, uzależnienia),
  • zagrożenia związane z używkami (nikotyna, alkohol, energetyki, dopalacze, narkotyki),
  • zagrożenia związane z uzależnieniem od Internetu i cyberprzemocą.

 

 

  1. Plan działań wychowawczo-profilaktycznych na rok 2019/2020

 

1. Obszary działań

  • Rozwój osobisty ucznia (rozwój intelektualny, psychiczny, moralny, duchowy).
  • Rozwój społeczny ucznia.
  • Wychowanie patriotyczne i obywatelskie; dbałość o tradycje szkoły i środowiska lokalnego.
  • Życie w rodzinie.
  • Edukacja prozdrowotna.
  • Edukacja ekologiczna.
  • Diagnoza i terapia przyczyn trudności i niepowodzeń szkolnych.

 

2. Zadania i formy realizacji programu

Obszar

Zadania

Formy realizacji

Osoby odpowiedzialne za wykonanie

Monitorowanie

ROZWÓJ OSOBISTY

1. Zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, w tym ucznia z niepełnosprawnością.

1.1. Możliwość indywidualnego toku nauczania i programu nauczania.

Dyrekcja, nauczyciele prowadzący

 

1.2. Przygotowanie do konkursów, olimpiad przedmiotowych organizowanych przez instytucje zewnętrzne (Kuratorium Oświaty).

Wytypowani nauczyciele pod nadzorem koordynatora  (przewodniczący zespołów przedmiotowych)

 

1.3. Prowadzenie kół zainteresowań, zajęć rozwijających.

Dyrektor, nauczyciele przedmiotowcy

 

1.4. Różnicowanie zadań na lekcji, indywidualizowanie tempa pracy oraz form sprawdzania dla uczniów posiadających opinie PPP.

wszyscy nauczyciele

 

1.5. Tworzenie programów pomocy dla uczniów w oparciu o orzeczenia PPP w Goleniowie. Prowadzenie zajęć:

  • dydaktyczno-wyrównawczych,
  • logopedycznych,
  • korekcyjno-kompensacyjnych, rewalidacyjnych.

Wychowawcy, pedagog

 

J.Olobry

 

A.Sudnik

 

1.6. Prowadzenie zajęć Akademia umysłu.

A. Stańczak- Mańkowska

 

1.7.  Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, sądem rodzinnym, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie.

Wszyscy nauczyciele

 

1.8. Prowadzenie lekcji z zakresu orientacji zawodowej.

I. Sadzik

 

2. Rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów.

2.1. Rozwijanie zdolności matematyczno-przyrodniczych.

 

2.1.1. Matematyczna Liga zadaniowa dla klas IV-V

B. Kulka

 

 

2.1.2. Święto Liczby π

B. Kulka

 

 

2.1.3. Geomat

K. Czech,

S. Gerwatowska

 

2.1.4. Dzień Eksperymentu

M. Grabowska-Rojek

 

2.1.5. Mądra Główka

K. Czech,

S. Gerwatowska

 

2.1.6. Kangur matematyczny

S. Gerwatowska

 

2.1.7. Młodszy Ekspert IT

P. Cudziło

 

2.2. Rozwijanie zainteresowań i umiejętności językowych

2.2.1. Dyktando dla uczniów całej szkoły

I. Jasielska

 

2.2.2. Konkurs czytelniczy

K. Wojda

 

2.2.3.Olimpus i Olimpusek

M. Bielczuk

 

2.2.4. Konkurs recytatorski

I.Jasielska

 

2.2.5. Miedzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

K.Wojda

 

2.3. Rozwijanie zainteresowań historyczno-obywatelskich

2.3.1. Konkurs na najlepszego historyka

J. Cudziło

 

2.3.2. Konkurs geopolityczny

J. Cudziło,

K. Czech

 

2.4. Propagowanie i rozwijanie wiedzy o świecie i kulturze  oraz rozwijanie zainteresowań uczniów.

2.4.1. Gwiazdy nauki, kultury i sztuki

O. Swirog

 

2.4.2. Konkurs mitologiczny

I. Jasielska

 

2.4.3. Bal Narodów, Bal Hiszpański

M. Osińska

 

2.4.4. Dzień Tapas

M. Osińska

 

2.4.5. English Day

M. Bielczuk,

M. Jurczak

 

2.4.6. Konkurs z okazji urodzin królowej Elżbiety

J. Makowska

 

2.4.7. Mam Talent

 

 

2.4.8. Mały, Średni i Duży Omnibus

J.Owczarek ( mały),

 

 

2.4.9.Bal Karnawałowy

 

 

  1. Baloniada

A.Kamińska, E.Sobańska

B. Dudzińska

 

  1. Konkurs Bożonarodzeniowy

E.Sobańska

 

  1. Konkurs Wielkanocny

A.Kamińska

 

3.  Organizacja dodatkowych zajęć rozwijających w ramach lekcji.

3.1. Szachy.

K. Szymczak

 

3.2. Zabawy matematyczne (klasy1-3).

 

 

3.3. Wyjazdy do teatru, kina, ośrodków edukacyjnych, muzeów.

Wychowawcy klas

 

3.4. Rozwijanie wiedzy o życiu i kulturze (wycieczki do biblioteki, spotkania z ludźmi kultury).

Wychowawcy klas, bibliotekarz

(M. Minda)

 

ROZWÓJ SPOŁECZNY UCZNIA

1.Wskazywanie uczniom wzorców postępowania i budowania relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi.

 

1.1. Program Empatia.

A. Stańczak-Mańkowska, wychowawcy klas, psycholog

 

1.2. Zajęcia o charakterze socjoterapeutycznym.

Psycholog M. Bogumił-Felbur

 

1.3. Tematyka na lekcjach wychowawczych:

  • Radzenie sobie w różnych sytuacjach stresowych, problemowych, nowych itp.
  • Kształcenie umiejętności akceptacji samego siebie i innych.
  • Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie oraz przestrzegania norm współżycia w grupie społecznej.
  • Warsztaty asertywności i negocjacji jako nieagresywnych sposobów rozwiązywania konfliktów.

 

 

Psycholog, pedagog, wychowawcy klas

 

  1. Realizacja programu " Szkoła Myślenia Pozytywnego"

 

Psycholog, nauczyciele

 

2. Pedagogizacja rodziców.

2.1. Prowadzenie spotkań i warsztatów tematycznych dla rodziców na wybrane

tematy.

 

 

 

Dyrektor, wychowawcy klas

 

WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE I OBYWATELSKIE

1. Kształcenie postaw szacunku i miłości do ojczyzny małej i dużej oraz poczucia wspólnoty narodowej.

 

1.1. Organizacja Święta Niepodległości.

J. Cudziło, K.Szymczak

 

1.2. Organizacja Święta Konstytucji Trzeciego Maja.

M. Wójcik

 

1.3. Wpajanie uczniom znajomości symboli narodowych i szacunku dla nich.

Wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły, rodzice

 

2. Rozwijanie szacunku do historii regionalnej i wartości obywatelskich.

2.1. Dzień Praw Człowieka.

J. Cudziło,

M. Wójcik

 

2.2. Opieka nad poniemieckim cmentarzem w Żółwiej Błoci.

J. Cudziło

 

3. Pielęgnowanie i tworzenie tradycji szkoły.

3.1. Organizacja Dnia Patrona Szkoły i propagowanie wiedzy o jego czynach.

M. Ogrodnik

 

3.2. Obchody Dnia Edukacji Narodowej.

Opiekun SU i Samorząd Uczniowski

 

3.3. Pasowanie pierwszoklasistów.

Dyrekcja;

J. Owczarek, E.Sobańska

 

3.4. Dzień Wyróżnień

P. Cudziło,

S. Gerwatowska

 

4.Kształtowanie postaw samorządności, demokracji.

4.1. Organizowanie wyborów do Samorządu Uczniowskiego.

Opiekun SU

 

5. Zachęcanie uczniów do podejmowania własnych aktywności społecznych i wolontariatu.

5.1. Akcja "Paczka dla zwierzaczka" – zbieranie żywności i koców na rzecz schroniska dla zwierząt.

M. Jurczak,

M. Grabowska-Rojek

 

5.2. Akcja "dziewczynka z zapałkami".

A. Stańczak-Mańkowska

 

5.3. Nagroda i tytuł "Społecznika" dla aktywnych uczniów.

Opiekun SU,

A. Stańczak-Mańkowska

 

ŻYCIE W RODZINIE

1. Ukazywanie wartości rodzinnych, zadań rodzicielskich oraz kształtowanie prawidłowych postaw międzyludzkich.

1.1. Pogadanki na lekcjach wychowawczych.

Wychowawcy klas, pedagog, psycholog

 

1.2. Organizacja Pikniku Rodzinnego.

E.Wasylów

 

1.3. Wdrożenie programu "Wychowanie do życia w rodzinie" od klasy IV.

A.Sudnik

 

1.4. Pedagogizacja rodziców.

Wychowawcy klas, pedagog, psycholog

 

1.5. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, OPS-em, PCPR-em, sądem rodzinnym.

Wychowawcy klas, pedagog, psycholog

 

EDUKACJA PROZDROWOTNA

1. Promowanie zdrowego stylu życia.

 

1.1. Propagowanie zdrowego odżywiania się poprzez:

  • Program "Owoce w szkole".
  • Program "Mleko w szkole".
  • Lekcje wychowawcze nt. zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej.
  • Rozwijanie prawidłowych nawyków żywieniowych poprzez samodzielne wykonywanie posiłków (w ramach zajęć).
  • Pogadanki na lekcjach (zmienianie obuwia na szkolne, mycie rąk po przyjściu z placu zabaw, szczotkowanie zębów, regularna zmiana odzieży, właściwe stosowanie środków higieny).
  • Lekcje dotyczące tzw. "chorób cywilizacyjnych", wynikających z komputeryzacji i nowego stylu życia, np. alergie, skrzywienia kręgosłupa, cukrzyca, problemy ze wzrokiem.
  • Fluoryzacja zębów.
  • Sprawdzanie czystości głowy (za pisemną zgodą rodziców).

A. Stańczak-Mańkowska,

wychowawcy klas,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pielęgniarka szkolna

 

2. Profilaktyka uzależnień. Zapobieganie kontaktom z alkoholem, papierosami, narkotykami, lekami i dopalaczami oraz energetyka en.

2.1 . Propagowanie aktywnego trybu życia:

  • Mikołajkowy Turniej Tenisa Stołowego.
  • Zawody Strongman i Strongwomen.

 

A. Drozd-Pocętek

 

2.2. Uczestnictwo w spotkaniach tematycznych organizowanych przez Sanepid w Goleniowie.

Dyrekcja

 

2.3. Ustalenie norm dotyczących zakazu spożywania zakazanych używek na terenie szkoły, na wycieczkach oraz imprezach organizowanych przez szkołę.

Dyrekcja, Rada pedagogiczna

 

2.4.Diagnozowanie skali zjawiska zagrożenia uzależnieniami wśród uczniów (ankieta anonimowa).

Dyrekcja, wychowawcy klas

 

2.5. Zajęcia dotyczące przeciwdziałania uzależnieniom realizowane w każdej klasie przez wychowawcę i nauczycieli wybranych przedmiotów.

Wychowawcy klas

 

2.6. Zabezpieczenie szkoły przed negatywnymi zjawiskami (monitoring).

Dyrekcja

 

3. Profilaktyka zapobiegania przedwczesnej inicjacji seksualnej i chorobom przenoszonym drogą płciową.

3.1. Prowadzenie lekcji wychowawczych nt. zagrożeń wynikających z przedwczesnej inicjacji seksualnej (ciąża, zapobieganie ciąży, choroby przenoszone droga płciową, szukanie pomocy).

Wychowawcy klas

 

3.2. Prowadzenie lekcji WDŻ.

 

 

4. Ochrona uczniów przed niepożądanymi treściami w Internecie oraz brutalnymi programami i grami komputerowymi.

4.1. Diagnozowanie skali zjawiska zagrożenia uzależnieniem od Internetu, smartfonu.

Pedagog, wychowawcy klas

 

4.2. Uświadamianie uczniom zagrożeń wynikających z korzystania z Internetu poprzez lekcje wychowawcze i spotkania (zapraszanie specjalistów).

Dyrekcja, wychowawcy klas

 

5. Nauka właściwych zachowań w sytuacjach zagrożenia.

5.1. Prowadzenie lekcji EDB (zapoznanie z procedurami zachowania się w sytuacjach zagrożenia, znajomość sygnałów alarmowych, pierwsza pomoc).

M. Minda

 

5.2. Zorganizowanie spotkań i szkoleń z zakresu ratownictwa i pierwszej pomocy z pracownikami WOPR.

Dyrekcja

 

EDUKACJA EKOLOGICZNA

1. Kształtowanie zachowań proekologicznych.

1.1. Organizacja Dnia Sprzątania Świata.

 

A. Targosz

 

1.2. Organizacja Dnia Ziemi w klasach (1-3).

B.Nawrocka, J.Owczarek, B.Dudzińska

 

1.3. Zbieranie zużytych baterii.

 

 

1.4. Nauka segregacji śmieci (umieszczenie koszy do segregowania śmieci na każdym piętrze).

Dyrekcja

 

1.5. Działalność edukacyjna :

  • Eksponowanie treści ekologicznych na lekcjach i propagowanie ich przy pomocy plakatów, rysunków, okolicznościowych akcji robionych przez uczniów.
  • Wycieczki o charakterze ekologicznym.
  • Spotkania z leśnikiem, weterynarzem.

Nauczyciel biologii, przyrody, wychowawcy klas

 

1.6. Organizacja i udział w  konkursach ekologicznych na szczeblu szkoły, gminy.

Nauczyciel biologii, przyrody, geografii

 

DIAGNOZA I TERAPIA TRUDNOŚCI I NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH

1.Rozwiązywanie
i przeciwdziałanie problemom edukacyjnym, emocjonalnym uczniów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.1. Rozpoznanie zakresu i skali potrzeb poprzez przeprowadzenie wstępnej diagnozy.

 

 

1.2. Skierowanie na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

Wychowawcy klas, pedagog

 

1.3. Przeprowadzenie wywiadu z rodzicem lub opiekunem.

Wychowawca we współpracy z pedagogiem

 

1.4. Wyznaczenie postępowania wspomagającego rozwój dziecka (tworzenie programów pomocy).

 

 

1.5. Objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

S. Gerwatowska

 

1.6. Konsultacje przedmiotowe w terminach ustalonych przez nauczyciela.

Wszyscy nauczyciele

 

1.7. Organizowanie wsparcia dla uczniów drugorocznych  i promowanych warunkowo.

Dyrektor

 

1.8. Organizowanie wsparcia dla  uczniów uczących się wcześniej za granicą, którzy uczęszczają do naszej szkoły.

Dyrektor

 

 

2.Pomoc dla uczniu z innych krajów w adaptacji i nauce

2.1.Cykl spotkań integracyjno-adaptacyjnych dla uczniu z innych krajów

  1. Dostosowanie wymagań do potrzeb  i możliwości uczniów

Psycholog, J.Makowska, E.Wasylów

 

Wszyscy nauczyciele

 

 

 

 

 

  1. Ewaluacja i monitorowanie Programu wychowawczo-profilaktycznego

 

Program wychowawczo-profilaktyczny poddany będzie monitorowaniu i ewaluacji w zależności od zaistniałych potrzeb poprzez:

  1. Osobę wyznaczoną do monitorowania realizacji zadań i form umieszczonych w planie: …………………………………………………….. .
  2. Ankiety, wywiady, analizę dokumentacji pracy wychowawców, pielęgniarki i pedagoga.
  3. Przeprowadzenie diagnozy zagrożeń pod koniec roku szkolnego, potrzeb i wartości (diagnoza dla uczniów, rodziców i nauczycieli) w celu ustalenia programu na kolejny rok szkolny.
  4. Wyniki klasyfikacji i frekwencji uczniów w poszczególnych klasach.
  5. Wyniki osiągnięć uczniów w konkursach i imprezach.
  6. Zapisy w protokołach rady pedagogicznej oraz rady rodziców, w dzienniku elektronicznym, na stronie internetowej szkoły (teksty informacyjne oraz zdjęcia).

 

 

  1. Działania  osób odpowiedzialnych za realizację programu

 

  1. RADA PEDAGOGICZNA:
  1. NAUCZYCIELE:
  • Promują zdrowy styl życia i wartościowe formy spędzania wolnego czasu.
  • Utrzymują osobowe relacje z uczniami poprzez indywidualne rozmowy i konsultacje.
  • Współpracują z pedagogiem szkolnym i instytucjami takimi jak: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, OPS, PCPR, sąd rodzinny.
  • Wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania. Udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów.
  • Kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka.
  • Reagują i zgłaszają do pedagoga  przejawy niedostosowania społecznego u dzieci.
  • Dostrzegają indywidualność ucznia, indywidualizują oddziaływania.
  • Realizują Program wychowawczo-profilaktyczny.
  • Doskonalą się zawodowo.
  1. WYCHOWAWCY:
  • Mają pozytywne relacje z rodzicami, potrafią pozyskać rodziców do współpracy.
  • Wychowawcy prowadzą pedagogizację rodziców na wybrane przez nich tematy.
  • Dążą w swojej pracy do integracji zespołu klasowego, angażując w życie klasy wszystkich uczniów; kształtują właściwe stosunki między uczniami, opierając je na tolerancji i poszanowaniu godności, realizują program Empatia na lekcjach wychowawczych.
  • Wspólnie z dyrektorem szkoły zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów.
  • Sprawują opiekę wychowawczą nad uczniami szkoły, a w szczególności: tworzą warunki wspomagające ich rozwój i przygotowują do życia w rodzinie i w społeczeństwie.
  • W miarę możliwości poznają warunki życia i nauki swoich wychowanków.
  • Kształtują umiejętność pracy w zespole, uczą demokratycznego podejmowania decyzji, elastyczności w zachowaniu.
  • Realizują w toku pracy wychowawczej treści i cele programowe Programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
  • Odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole i poza jej terenem, w czasie wycieczek, wyjść itp.
  • Wzmacniają poczucie tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej.

 

  1. PEDAGOG i PSYCHOLOG SZKOLNY:
  • Diagnozuje problemy wychowawcze szkoły.
  • Wspiera wychowawców i pozostałych pracowników szkoły w realizacji zadań profilaktyczno-wychowawczych.
  • Propaguje treści i programy profilaktyczne.
  • Pełni indywidualną opiekę pedagogiczną nad uczniami potrzebującymi takiej opieki.
  • Wspiera dyrektora szkoły w organizowaniu działań profilaktycznych.
  • Odpowiada za pedagogizację rodziców.
  • Systematycznie doskonali się w zakresie wychowania i profilaktyki.
  • W miarę potrzeb współpracuje z instytucjami takimi jak: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, OPS, Komenda Powiatowa Policji, PCPR, Sanepid, sąd rodzinny itp.

 

  1. DYREKCJA:
  • Dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, o poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły, o kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole.
  • Współpracuje z Samorządem Uczniowskim.
  • Czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego.
  • Organizuje spotkania szkoleniowe dla nauczycieli, umożliwia udział w kursach pedagogicznych.

 

  1. RODZICE:
  • Mają dobry kontakt ze szkołą i szeroko rozumianym środowiskiem dziecka.
  • Aktywnie współpracują ze szkołą, dzieląc odpowiedzialność za podejmowane wspólnie oddziaływania profilaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze.
  • Zdobywają wiedzę na temat potrzeb dzieci, zagrożeń wieku dojrzewania i sposobów przeciwdziałania im.
  • Stanowią wzór osobowy dla dziecka.
  • Dbają o dobry kontakt z dzieckiem.
  • Ukierunkowują uczniów ku wartościom.

 

  1. RADA RODZICÓW:
  • Opiniuje projekt, wprowadzają poprawki, a  następnie  uchwala szkolny Program wychowawczo-profilaktyczny
  • Reprezentuje ogół rodziców szkoły oraz podejmuje działania wspierające proces wychowawczy szkoły.
  • Współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku.
  • Współuczestniczy w opracowaniu i zatwierdzeniu Programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
  • Pozyskuje i gromadzi środki finansowe w celu wspierania działalności szkoły.
  • Organizuje formy aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły.

 

  1. SAMORZĄD UCZNIOWSKI:
  • Jest animatorem, inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego i intelektualnego na terenie szkoły i w środowisku lokalnym.
  • Reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego wobec dyrekcji i grona pedagogicznego.
  • Inicjuje działania dotyczące życia uczniów. Propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji.
  • Angażuje uczniów do wykonywania niezbędnych prac na rzecz klasy, szkoły.                        
  • Dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca tradycję.
  • Wyraża za pośrednictwem swojego opiekuna opinię dotyczącą problemów społeczności uczniowskiej.