Program Wychowawczo - Profilaktyczny PLO

PROGRAM PROFILAKTYCZNO-WYCHOWAWCZY PLO 2019/2020

Publicznego Liceum Ogólnokształcącego

im. Kardynała Augusta Hlonda

w Goleniowie

 

 

I. CHARAKTERYSTYKA OKRESU ROZWOJOWEGO

II. PODSTAWY PRAWNE

III. DIAGNOZA OBSZARÓW PROBLEMOWYCH

IV. CELE SZKOLNEJ PROFILAKTYKI

V. REALIZATORZY SZKOLNYCH DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNO-WYCHOWAWCZYCH

VI. OCZEKIWANE EFEKTY

VII. EWALUACJA

VIII. PLAN DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH

 

IX. PLANOWANE PROCEDURY POSTĘPOWANIA

 

WSTĘP

Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez szkolny zestaw programów nauczania, program profilaktyczno-wychowawczy dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska.

Zadaniem szkolnej profilaktyki jest chronienie młodzieży przed zagrożeniami poprzez działania wychowawczo – profilaktyczne, a także reagowanie w sytuacjach rozpoznania pierwszych prób podejmowania ryzykownych zachowań.

Szkolny program profilaktyczno-wychowawczy obejmuje profilaktykę skoordynowaną z działaniami wychowawczymi. Obiektem działań jest całe środowisko szkolne. Program jest opracowany na podstawie diagnozy obszarów problemowych szkoły.

 

 MISJA SZKOŁY :

Celem naszej szkoły jest:

- wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka,

- jak najlepsze przygotowanie absolwentów do dalszego kształcenia i funkcjonowania  w społeczeństwie,

- zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i przyjaznej atmosfery w szkole,

- budowanie wzajemnego zaufania szkoły, dzieci i rodziców,

-kształtowanie właściwychpostaw prozdrowotnych

 

 MODEL ABSOLWENTA SZKOŁY

 Celem programu wychowawczego szkoły  jest, aby każdy uczeń kończąc Liceum, reprezentował pewne wartości, osiągał wiedzę i umiejętności w określonym zakresie.

Model sylwetki ucznia kończącego Publiczne Liceum Ogólnokształcące

Absolwent  powinien :

- samodzielnie wykonywać powierzone mu zadania i funkcje,

-samodzielnie  inicjować różnorodną aktywność : edukacyjną, społeczną,

- traktować naukę jako coś oczywistego;  czuć potrzebę dalszego kształcenia i rozwijania swoich zainteresowań,

-umiejętnie prezentować własne zdanie, jednocześnie szanując odmienność  podglądów  innych osób; wykazywać się tolerancją i empatią w stosunku do każdego człowieka,

- korzystać z nowoczesnych technologii komunikacyjnych, jednocześnie zdając sobie sprawę z zagrożeń płynących z Internetu,

-funkcjonować  w  zespole klasowym i poza nim , zgodnie z obowiązującymi zasadami kultury osobistej,

- przewidywać skutki swoich działań i  ponosić konsekwencje swoich czynów, w tym rozumieć odpowiedzialną prawną osoby dorosłej

 - selekcjonować i porządkować zdobywane informacje i oceniać ich wiarygodności i przydatność,

- szanować zasady bezpieczeństwa i higieny  oraz umiejętnie stosować je w swoim codziennym zachowaniu,

- znać  ( i w miarę możliwości) stosować zasady zdrowego stylu życia i zdrowego odżywiania,

- szanować tradycje i symbole  narodowe oraz zwyczaje i tradycje  swojej szkoły; wyrażać szacunek poprzez estetyczny i schludny strój.

 

  1. CHARAKTERYSTYKA OKRESU ROZWOJOWEGO

W okresie 15 – 19 lat nadal zachodzą u nastolatków silne zmiany fizyczne, jest to bowiem przede wszystkim okres osiągania seksualnej dojrzałości. Zdarza się, że fizyczne zmiany towarzyszące pokwitaniu powodują dyskomfort psychiczny u nastolatków (prawie połowa dziewcząt w okresie pokwitania twierdzi, że czują się brzydkie), dlatego potrzebują one w tym czasie wsparcia ze strony rodziców i nauczycieli. Doświadczenia nabywane w środowisku szkolnym wpływają na rozwój nastolatków w wielu sferach. Srodowisku rówieśnicze ma funkcję socjalizującą. Młodzi ludzie włączają się w jego obrębie w grupy społeczne jak również nawiązują jednostkowe przyjaźnie. Najczęstsze zaburzenia pojawiające się w okresie dorastania to skłonności zaburzenia łaknienia, przestępczość nieletnich i narkomania.
 

II. PODSTAWY PRAWNE

1. Podstawą prawną programu profilaktyki są następujące akty prawne:

1) Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dn. 2 kwietnia 1997 r.

2)  Konwencja o Prawach Dziecka z 20 listopada 1989 r.

3) Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich (tekst jednolity) z dnia 26 października 1982 r.

4) Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r.

5) Ustawa o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 r.

6) Ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jednolity) z dnia 9 listopada 1995 r.

7)  Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jednolity) z dnia 24 kwietnia 1997 r.

8)  Ustawa 12 marca 2004 r o pomocy społecznej (Dz.U. z 2009 r Nr 175 poz 1362 )

9) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2005 r Nr 179 poz.1485)

10)  Ustawa oz 2011 r o ochronie zdrowia psychicznego ( Dz.U. z 2011 r Nr 6 , poz 19 )

11) Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem.

12) Rozporządzenie MENiS z dnia 23 grudnia 2008 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół

13) Rozporządzenie MENiS z dnia 23 stycznia 2002 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół

14) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych

15) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

16) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r poz. 532 ) 

17)Statut Publicznego Liceum Ogólnokształcącego im. Kardynała Augusta Hlonda w Goleniowie

 

 

III. DIAGNOZA OBSZARÓW PROBLEMOWYCH

Przy tworzeniu szkolnego programu profilaktyki ze względu na fakt, że jest nowa szkoła uwzględnione zostały ogólne zagrożenia występujące w tym wieku takie jak:
- palenie papierosów i e-papierosów,
- wagary,
- agresja słowna i fizyczna, w tym autoagresja

-cyberprzemoc

 

Nowe akty prawne obligują szkołę do wprowadzenia profilaktyki uzależnień, w związku z nasileniem się zjawiska używania przez młodzież dopalaczy i innych używek.

 

 

IV. CELE  SZKOLNEJ PROFILAKTYKI

 

Ochrona ucznia przed zakłóceniami jego rozwoju.

 

1. Doskonaleniu umiejętności porozumiewania się młodzieży w różnych relacjach .

2. Proponowaniu i ukazywaniu młodzieży alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu.

3. Dbałość o czystość i piękno języka polskiego.

4. Psychoedukacji uczniów w zakresie problemów okresu adolescencji.

5.Profilaktyka uzależnień.

6.Wspomaganie uczniów w procesie edukacji.

 

 

V. REALIZATORZY SZKOLNYCH DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH

Realizatorami działań profilaktycznych na terenie szkoły są dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy, przy współpracy z rodzicami/ prawnymi opiekunami dziecka.

1. Dyrektor/Wicedyrektor szkoły, jako realizator działań profilaktycznych:

a) dba o doskonalenie nauczycieli w zakresie działań profilaktycznych i wychowawczych, (organizuje, nadzoruje, wyznacza odpowiedzialnych za realizację).

2.Pedagog, jako realizator działań profilaktycznych:

a) organizuje działania profilaktyczne wynikające,

b) koordynuje ich realizację

3. Nauczyciel – wychowawca jako realizator działań profilaktycznych:

a) podejmuje systematyczne działania profilaktyczne w odniesieniu do uczniów i rodziców,

b) jest wzorem konstruktywnych zachowań.

4. Rodzice/ opiekunowie jako realizatorzy działań profilaktycznych:

a) aktywnie współpracują ze szkołą,

b) biorą udział w tworzeniu i ewaluacji szkolnego programu profilaktyki.

 

Szkoła współpracuje w zakresie realizacji działań profilaktycznych z Policją, Kuratorami Sądowymi, Prokuraturą, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych  oraz pielęgniarką szkolną i innymi osobami w zależności od potrzeb.

 

VI. OCZEKIWANE EFEKTY

1. Zwiększenie świadomości, że przyjmowanie środków psychoaktywnych oraz używanie nikotyny  nie jest w zgodzie ze zdrowym stylem życia.

2. Nabycie zdolności samodzielnego dokonywania wyboru zachowań właściwych dla zdrowia własnego i innych.

3. Zwiększenie motywacji do systematycznego i punktualnego uczęszczania na zajęcia szkolne i pozaszkolne.

4. Nabycie umiejętności korzystania z zasad savoir – vivre’u i podniesienie poziomu kultury osobistej.

5. Nabycie umiejętności bezpiecznego radzenia sobie z agresją oraz rozwiązywania konfliktów i problemów.

6. Lepsze komunikowanie się, łatwiejsze wyrażanie swoich opinii i przedstawianie swoich racji przez młodzież .

7. Zwiększenie świadomości uczniów w zakresie emocjonalnych problemów okresu dorastania oraz jak sobie z nimi radzić.

 

VII . EWALUACJA

1.Ankiety ewaluacyjne przeprowadzone wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.

2.Sprawozdania od realizatorów programu (dyrektora, pedagoga, wychowawców).

3.Wyniki klasyfikacji i frekwencji w poszczególnych klasach.

 

Dowodami na zrealizowanie zaplanowanych działań są zapisy w protokołach rady pedagogicznej oraz rady rodziców, w dzienniku elektronicznym, na stronie internetowej szkoły (teksty informacyjne oraz zdjęcia).

 

 

VIII. PLAN DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH

 

Cel

Obszary działań

Sposób realizacji

Osoby odpowiedzialne i współpracujące

I. Doskonalenie umiejętności porozumiewania się młodzieży w różnych relacjach.

 

1.Zwiększanie integracji uczniów rozpoczynających naukę w szkole.

 

1.Impreza  pt. "chrzest pierwszoklasisty".

Wychowawcy

Dyrekcja

Samorząd

2.Trenowanie umiejętności asertywnego zachowania się w różnorodnych sytuacjach.

 

1.Lekcje wychowawcze na temat potrzeby stosowania asertywnego zachowania.

2. Pogadanki z pedagogiem o asertywności.

3. Wspólny udział uczniów w imprezach szkolnych i organizowanie ich.

4. Udział w programie Empatia

Wychowawcy

 

 

Pedagog

 

Wszyscy nauczyciele

3.Pomoc uczniom w radzeniu sobie z agresywnymi zachowaniami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Lekcje wychowawcze o tematyce zastępowania agresji, radzeniem sobie z autoagresją.

2. Trening zastępowania agresji dla uczniów szczególnie tego potrzebujących.

3. Organizowanie lekcji na temat zasad savoir-vivre’u.

4. Uświadomienie uczniom skutków prawnych związanych z występowaniem agresji.

5.Kształtowanie poczucia własnej wartości i godności.

6. Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom na terenie szkoły (monitoring).

Wychowawcy

 

 

Pedagog,

 

Wychowawcy

II. Proponowanie i ukazywanie młodzieży alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu.

1.Wspomaganie profilaktyki uzależnień, zastępowania agresji poprzez wskazywanie alternatywnych form zainteresowań i spędzania wolnego czasu.

1.Lekcje wychowawcze promujące lokalne środki kultury, sportu i rozrywki.

2. Eksponowanie przykładów w literaturze i filmach promujących rozwijanie zainteresowań.

3. Organizowanie wycieczek klasowych turystycznych, do kina, teatru, itp.

4. Organizowanie konkursów szkolnych.

5. Zachęcanie do udziału w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.

6. Organizowanie i zachęcanie uczniów do udziału w imprezach i zawodach sportowych (mecze nauczyciele kontra uczniowie), Dzień Sportu.

7. Zachęcanie uczniów do udziału w kołach zainteresowań w szkole i poza nią.

8. Zachęcani uczniów do pracy w wolontariacie.

Wychowawcy

 

 

Wszyscy nauczyciele

III. Dbałość o czystość i piękno języka polskiego.

 

 

1.Kształtowanie praktycznych umiejętności komunikacyjnych w języku ojczystym.

 

 

 

.

 

 

 

1.Kształtowanie poprzez literaturę piękną wrażliwości uczuciowej i umiejętności kontaktowania się z drugim człowiekiem.

2. Stworzenie młodzieży okazji do publicznego wypowiadania się. Zachęcanie ich do udziału w dyskusji, do otwartego  wypowiadania swoich poglądów.

3. Zwracanie uwagi uczniom w przypadku zaśmiecania mowy ojczystej zapożyczeniami i skrótami z innych języków.

4. Zwracanie uczniom uwagi w przypadku zaśmiecania mowy wulgaryzmami i żargonem. Zachęcanie wyszukiwania prawidłowych wyrażeń.

 Nauczyciele języka polskiego

 

 

 

Wszyscy nauczyciele i inni pracownicy szkoły

 

 

 

IV.  Psychoedukacja uczniów w zakresie problemów okresu dorastania .

1.Kształtowanie umiejętności samodzielnego dokonywania wyboru zachowań właściwych dla zdrowia własnego  innych.

1.Propagowanie wśród uczniów zdrowego trybu życia poprzez:

- lekcje wychowawcze,

- imprezy sportowe,

- akcje plakatowe.

Wychowawcy

Nauczyciele w-f, WDŻ, biologii,

Samorząd uczniowski

2.Przeciwdziałanie chorobom związanym z obsesyjną dbałością o wygląd (anoreksja, bulimia, depresja, autodestrukcja) lub brakiem akceptacji dla siebie.

 

 

 

 

1.Ukazywanie uczniom wpływu mediów na kształtowanie nienaturalnych i niezdrowych wzorców wizerunku.

2. Zapoznanie uczniów z mechanizmami rozwoju chorób  (anoreksja, bulimia, anoreksja itp.) oraz ich wpływem na zdrowie fizyczne, psychiczne i  kontakty z otoczeniem.

3. Przeprowadzenie ankiet dotyczących poziomu samoakceptacji u uczniów

4. Pedagogizacja rodziców na temat zagrożeń chorobami związanymi z obsesyjną dbałością o wygląd.

5. Zapobieganie anonimowości ucznia w danym zespole klasowym. Angażowanie wszystkich uczniów w przedsięwzięcia na rzecz klasy, szkoły, środowiska.

Wszyscy nauczyciele

 

Wychowawcy

 

Pedagog

 

 

 

 

3.Zapobieganie przedwczesnej inicjacji seksualnej.

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających z wczesnej inicjacji seksualnej poprzez opracowanie i realizację tematyki godzin wychowawczych dotyczących AIDS oraz innych chorób przenoszonych drogą płciową.

2. Współpraca z Sanepidem (konferencje).

3. Zaproszenie na lekcję wychowawczą lekarza , np. ginekologa.

4. Działalność propagandy wizualnej w związku z obchodami Światowego Dnia Walki z AIDS:

  - ulotki,

  - gazetki ścienne, plakaty.

5. Diagnozowanie skali wiedzy uczniów na temat HIV i AIDS poprzez ankiety.

 

Wychowawcy

Pedagog

Sanepid

 

4. Ochrona młodzieży przed stresem i jego skutkami.

 

 

 

 

 

 

1.Przeprowadzenie ankiet dotyczących przyczyn i skutków stresu.

2. Przeprowadzenie lekcji wychowawczych na temat stresu (opracowanie scenariuszy lekcji na temat metod radzenia sobie ze stresem).

3. Monitorowanie szczególnie stresogennych sytuacji w życiu szkolnym przez nauczycieli i wypracowanie metod ich eliminowania

Wychowawcy

Pedagog

 

V. Profilaktyka uzależnień.

 

1.Zapobieganie paleniu papierosów przez uczniów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Lekcje wychowawcze dotyczące nikotynizmu, jego szkodliwości i zagrożeniach wynikających z palenia papierosów i e-papierosów.

2.Uczestnictwo w spotkaniach tematycznych organizowanych przez Sanepid w Goleniowie.

3.Podejmowanie działań eliminujących palenie papierosów (przestrzeganie norm i zasad obowią-zujących w szkole - kontrola toalet przez nauczycieli dyżurujących).

3.Przeprowadzanie ankiet na temat  dostępności palenia i poziomu "atrakcyjności" palenia u młodzieży.

4. Włączenie się w ogólnopolskie akcje prozdrowotne np. " Dzień bez papierosa", przygotowanie przez uczniów  plakatów i prezentacji na temat szkodliwości palenia.

Wychowawcy

Dyrekcja

Sanepid

 

 

 2. Zapobieganie piciu alkoholu.

 

 

 

 

1.Pokazanie uczniom perspektywy zdrowego życia i drogi do satysfakcji osobistych bez używania alkoholu.

2. Zapoznanie uczniów z treścią Uchwały Sejmu RP z dnia 18 lutego 2000r. "POLSKA DEKLARACJA W SPRAWIE MŁODZIEŻY I ALKOHOLU" (lekcje wychowawcze).

3.Ustalenie norm dotyczących zakazu spożywania alkoholu na terenie szkoły, na wycieczkach oraz imprezach organizowanych przez szkołę.

4.Uczenie umiejętności radzenia z naciskami płynącymi ze strony grupy rówieśniczej i reklamy.

Wychowawcy

Pedagog

 

3. Zapobieganie uzależnieniu młodzieży od narkotyków i dopalaczy.

 

 

1.Diagnozowanie skali zjawiska zagrożenia uzależnieniami wśród uczniów (anonimowa ankieta przeprowadzona  wśród uczniów).

2.Dostarczenie uczniom wiedzy na temat konsekwencji brania narkotyków i dopalaczy:

-ulotki na temat negatywnych skutków zażywania narkotyków,

 - gazetki ścienne z wykorzystaniem plakatów,

- tematyka dotycząca narkomanii realizowana na godzinach do dyspozycji wychowawcy klasy oraz lekcjach biologii i wdż.

3. Spotkania dydaktyczne organizowane przez Sanepid.

4. Zabezpieczenie szkoły przed wnoszeniem i handlem narkotykami na jej terenie ( monitoring).

5. Pedagogizacja rodziców w zakresie profilaktyki uzależnień (uwrażliwienie rodziców na postawy i zachowanie dzieci; dostarczenie informacji, jak powinni zachować się w sytuacjach wymagających interwencji).

Wychowawcy

Pedagog

 Nauczyciele biologii i WDŻ

 

4. Zapobieganie uzależnieniom od Internetu.

 

 

 

 

1.Diagnozowanie skali zjawiska zagrożenia uzależnieniem od Internetu /smartfonu.

2.Uświadamianie uczniom zagrożeń wynikających z korzystania z Internetu.

3. Uświadamianie uczniom, że w Internecie znajdują się treści niesprawdzone, kłamliwe i szkodliwe.

4. Walka z plagiatem.

Wychowawcy

Pedagog

Wszyscy nauczyciele

 

VI. Wspomaganie uczniów w procesie edukacji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Przeciwdziałanie nieuzasadnionej absencji na zajęciach szkolnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Pomoc w problemach związanych z brakiem sukcesów w nauce.

 

 

 

1. Przeprowadzenie wywiadu  na temat przyczyn opuszczania godzin lekcyjnych przez uczniów.

2. Przeprowadzenie pogadanki na temat niebezpieczeństw i skutków związanych z wagarowaniem. Wpływu nieobecności na wyniki w nauce i na egzaminach.

3. Konsekwentne rozliczanie uczniów z nieobecności na zajęciach lekcyjnych. Bieżące reagowanie na nieobecność uczniów.

4. Indywidualne rozmowy z uczniami  i rodzicami uczniów często opuszczających zajęcia, zawieranie kontraktów. 

 

 

1.Organizowanie pomocy uczniom mającym problemy z opanowaniem materiału nauczania (pomoc koleżeńska, konsultacje u nauczycieli).

 

2. Opracowanie metod wspomagania dla uczniów drugorocznych
i promowanych warunkowo.

3. Opracowanie metod wspomagania uczniów posiadających orzeczenia i opinie z poradni psychologiczno-pedagogicznej.

 

 

Wychowawcy

 

Pedagog

 

Wszyscy nauczyciele

 

Uczniowie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciele

Uczniowie

 

 

 

Nauczyciele w ramach zespołów przedmiotowych.

VII. Kultywowanie dziedzictwa narodowego i tradycji.

1. Zapoznanie uczniów z historią regionu i wpajanie szacunku dla niego.

1. Zwiedzanie okolicznych zabytków architektury i przyrody.

2. Spotkania z osobami zasłużonymi dla lokalnego środowiska.

3. Przeprowadzenie lekcji wychowawczych na temat związków z regionem.

4. Branie udziału w szkolnych, miejskich i gminnych uroczystościach patriotycznych.

5. Wskazywanie związków Pomorza Zachodniego z Polską na przestrzeni dziejów.

Wychowawcy

 

Nauczyciele przedmiotowi

 

IX. PLAN DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH – działania dodatkowe.

NAUCZYCIELE

 

1.Podnoszenie kompetencji wychowawczo - profilaktycznych nauczycieli o szkolenia i treningi z zakresu uzależnień.

2.Przedstawianie nauczycielom wyników analizy ankiet wypełnionych przez uczniów i rodziców (odpowiedzialny - wicedyrektor szkoły).

3.Przedstawianie radzie pedagogicznej, radzie rodziców oraz organowi prowadzącemu informacji o sytuacji wychowawczej w szkole (odpowiedzialni – pedagog oraz dyrektor szkoły).

4.Zorganizowanie spotkania z przedstawicielem Policji lub Sądu na temat aktualnych przepisów dotyczących odpowiedzialności nieletnich za popełnione czyny karalne (odpowiedzialny – dyrektor szkoły).

 

RODZICE

1.Zwiększanie kompetencji wychowawczych rodziców poprzez pedagogizację na wybrane przez rodziców tematy .

2.Przedstawienie rodzicom informacji na temat odpowiedzialności nieletnich i pełnoletnich za popełnione czyny karalne.

3.Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w szkole procedurami postępowania z uczniem podejrzewanym o posiadanie środków niedozwolonych (zabronionych) lub o dokonanie innego czynu zabronionego (wychowawcy klas).

4.Przekazanie rodzicom informacji o konsekwencjach w przypadku nierealizowania przez dziecko obowiązku szkolnego (podczas zebrań klasowych). Przedstawienie zalet dziennika elektronicznego pozwalającego na bieżąco nadzorować frekwencję ucznia.

 

 

X. PROCEDURA INTRWENCYJNA.

 

W przypadku:

  1. Znalezienia narkotyku (pod ławką, w toalecie, szatni, na boisku):
    • Poinformować dyrektora szkoły, wicedyrektora lub (gdy poprzedni są nieobecni) pedagoga,
    • Zabezpieczyć narkotyk,
    • Dyrektor, wicedyrektor lub pedagog wzywa Policję, w celu zabezpieczenia środka i spisania protokołu.

 

  1. Zauważenia u ucznia środka odurzającego:

            –   Natychmiast wezwać rodziców,

  • Poinformować dyrektora, wicedyrektora lub gdy poprzedni są nieobecni, pedagoga oraz wychowawcę,
  • Zabezpieczyć środek przy świadkach (nie wolno przeszukiwać teczki i rzeczy osobistych ucznia),
  • Poinformować rzeczowo rodziców o zaistniałej sytuacji, zlecić wykonanie badań,
  • Wezwać (jeśli to wskazane i możliwe) specjalistę z poradni lub punktu konsultacyjnego lub wskazać rodzicom adresy najbliższych placówek pomagających uczniom,
  • W porozumieniu z dyrektorem wezwać policję, aby zabezpieczyć narkotyk.
  1. Stwierdzenia u ucznia objawów odurzenia:
    • Nie pozostawiać go samego,
    • Poinformować wychowawcę, pedagoga, dyrektora,
    • Natychmiast wezwać rodziców (opiekunów ucznia), zmobilizować ich do wykonania badań oraz podjęcia działań w kierunku pomocy dziecku,
    • W przypadku zagrożenia zdrowia i życia zapewnić opiekę pielęgniarki szkolnej lub wezwać pogotowie ratunkowe (tel. 999,112).
  2. Stwierdzenia u ucznia utraty przytomności lub zapaści po środkach odurzających:
    • Wezwać pielęgniarkę, pedagoga (przez osoby trzecie),
    • Wezwać pogotowie (tel. 999,112) przez osoby trzecie,
    • Udzielić pierwszej pomocy zgodnie z zasadami.
  3. Podejrzenia, że uczeń bierze narkotyki:
    • Poinformować o swoich spostrzeżeniach pedagoga szkolnego i dyrektora,
    • Poprosić (telefonicznie bądź listownie) rodziców o natychmiastowy kontakt ze szkołą,
    • Umówić spotkanie "trójkąta" (rodzic, wychowawca, pedagog), zlecić wykonanie badań ,
    • Nie być pobłażliwym, ale zachować dyskrecję (w stosunku do innych uczniów).

 

 

Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły 2019/2020