Montessoriańska nauka dodawania

Uczniowie klasy 3 a otworzyli Bank. Montessoriańska gra w bank jest przeznaczona do pracy w grupie dzieci, gdzie każdy uczestnik może odgrywać inną rolę: bankier, skarbnik, kontroler.
Materiał do gry w bank nazywamy Bankiem.

W jego skład wchodzi 45 tysięcy, 45 setek, 45 dziesiątek i 45 jedności. Uczestnicy używają tacy do przenoszenia materiału, oraz maty do jego porządkowania.

Materiał ten pomaga w nauce matematyki, rozwija logiczne myślenie uczy dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia zarówno statycznego (bez przekroczenia progu dziesiętnego) jak i dynamicznego (z przekroczeniem progu dziesiętnego). Do podpisu ilości służą małe karty liczbowe, a do podpisu sum, różnic, iloczynu i ilorazu duże karty liczbowe.

Uczniowie klasy trzeciej uczyli się dodawania.

Zaczęli od poznania materiału  nazwanego Bankiem. Wyznaczyli jedno z dzieci na Bankiera. Na stoliku, przy którym miały pracować, rozłożyły dywanik. Nauczyciel poprosił jedno z dzieci, by przyniosło z Banku określoną ilość pereł. W Banku Bankier wydał tę ilość, a dziecko ustawiło materiał na tacy i udało się do stolika z matą. Kiedy wróciło, położyło perły na dywaniku, a nauczyciel spytał, jaką ilość przyniosło. Dziecko liczyło poszczególne kategorie liczb i podpisało za pomocą małych kart liczbowych. Gdy kolejne dziecko przyniosło swój materiał, również policzyło i podpisało. Mając dwie liczby nauczyciel spytał, czy dzieci wiedzą, ile ilości przyniosły? Jedno z dzieci zsunęło materiał z dwóch liczb zaczynając od jedności. Jeśli miało więcej niż 10 jedności, to wymieniło w Banku 10 jedności na kolejną wyższą kategorię, czyli na jedną dziesiątkę (w razie konieczności tak postępowało z innymi kategoriami). Na koniec podpisało dużymi kartami liczbowymi sumę dwóch liczb. Dzięki tej grze uczniowie w prosty sposób dodawali wielkie liczby.