Aneks nr 1
do statutu Szkoły Podstawowej nr 8 w Goleniowie
§ 1
W statucie Szkoły podstawowej nr 8 w Goleniowie wprowadza się następujące zmiany:
- Spis treści dodano:
po rozdziale VI dodano rozdział VII. Nauczanie zdalne
- Rozdział II, §10, ust. 1, pkt. 10 usunięto:
po wyrazie "pisemnego" wyrażenie "(na papierze)"
- Rozdział II, §11, ust. 1 otrzymuje brzmienie:
po wyrazie Pedagogiczną wyraz sanepid zamienia się wyrażeniem "Państwową Inspekcją Sanitarną"
- Rozdział II, §11, ust. 1, pkt. 2 dodano:
po wyrazie "rozwojowych" przed wyliczaniem w nawiasie dodaje się skrót "m.in."
- Rozdział III, §14, ust. 5 otrzymuje brzmienie:
wyraz w "semestrze" zastępuje się wyrazem "półrocze"
- Rozdział IV, §18, ust. 7, pkt. 2 otrzymuje nowe brzmienie:
rok szkolny dzieli się na dwa półrocza; termin zakończenia pierwszego półrocza opiniuje rada pedagogiczna na swoim pierwszym posiedzeniu plenarnym przed rozpoczęciem roku szkolnego, uwzględniając ruchome terminy ferii zimowych;
- Rozdział VI, §29, ust. 1, pkt. 11 otrzymuje nowe brzmienie:
dbać o czystość i schludność stroju szkolnego, który powinien być stonowany i estetyczny, nie powinien odsłaniać takich części ciała jak: dekolt, brzuch; uczniowie nie stosują wyzywającego makijażu; nie malują paznokci na jaskrawe kolory; ze względu na bezpieczeństwo, kolczyki dozwolone tylko w małżowinie usznej; podczas uroczystości wynikających z planu pracy szkoły ucznia obowiązuje strój galowy: biała bluzka lub koszula, ciemne spodnie, spódnica; wychowawca egzekwuje każdorazowe złamanie niniejszego punktu;
- Dodano Rozdział VII. NAUCZANIE ZDALNE otrzymuje brzmienie:
§ 33
- W szczególnych sytuacjach (np. zagrożenie epidemiczne), w razie wystąpienia sytuacji ograniczenia funkcjonowania szkoły, dyrektor odpowiada za organizację realizacji zadań z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w ramach tej organizacji zadań.
- Do zadań, o których mowa w ust. 1 należy w szczególności:
- wyznaczanie zadań nauczycielom i nadzorowanie ich pracy;
- informowanie zdalne (na stronie internetowej, po przez dziennik elektroniczny, telefonicznie lub w zwyczajowo przyjęty sposób, niewymagający kontaktów osobistych rodziców uczniów) o najważniejszych zmianach trybu pracy szkoły;
- ustalanie warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz sposób ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalanie sposobu dokumentowania realizacji zadań szkoły;
- zapewnienie każdemu uczniowi lub rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazywanie informacji o formie i terminach tych konsultacji;
- ustalanie we współpracy z nauczycielami:
- sposobu komunikowania się z uczniami i rodzicami,
- metody monitorowania postępów uczniów oraz weryfikacji ich wiedzy i umiejętności,
- formy informowania uczniów i rodziców o postępach w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach,
- źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których uczniowie i rodzice mogą korzystać,
- trybu konsultacji ucznia i rodzica z nauczycielem,
- modyfikacji programu nauczania w razie potrzeby.
§ 34
- W czasie ograniczenia funkcjonowania jednostki związanego z zagrożeniem epidemicznym nauka w szkole jest realizowana na odległość.
- W przypadku wystąpienia trudności w organizacji zajęć, dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem prowadzącym, określa inny sposób ich realizowania. O wybranym sposobie informowany jest organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołą.
- Za organizację kształcenia na odległość odpowiada dyrektor szkoły. Zadania dyrektora w zakresie organizacji zdalnego nauczania określa § 33.
- Kształcenie na odległość to zajęcia prowadzone przez nauczycieli online (w czasie rzeczywistym), indywidualna praca ucznia z materiałami przekazanymi czy też wskazanymi przez nauczyciela i według jego wskazówek, oraz inne formy nauki ucznia (w tym wykonywanie prac domowych, ćwiczeń, lektura).
- Dyrektor szkoły przy współpracy z nauczycielami ustala w jakich godzinach nauczyciele będą pracować zdalnie i komunikować się z uczniami.
- W przypadku gdy uczeń nie ma możliwości udziału w zajęciach z przyczyn obiektywnych (przebywanie w strefie bez zasięgu Internetu, braku odpowiednich narzędzi do komunikacji zdalnej), informuje o tym swojego wychowawcę.
- Podczas organizacji kształcenia na odległość dyrektor uwzględnia zasady bezpiecznego korzystania przez uczniów z urządzeń umożliwiających komunikację elektroniczną, uwzględniając przy tym zalecenia medyczne odnośnie czasu korzystania z urządzeń umożliwiających pracę zdalną (komputer, telewizor, telefon) i ich dostępności w domu, etap kształcenia uczniów, a także sytuację rodzinną uczniów.
- Działania w ramach zdalnego nauczania mogą być prowadzone w oparciu m.in. o:
- materiały edukacyjne na sprawdzonych portalach edukacyjnych i stronach internetowych wybranych instytucji kultury i urzędów;
- zintegrowaną platformę edukacyjną;
- dzienniki elektroniczne;
- komunikację poprzez pocztę elektroniczną;
- media społecznościowe, komunikatory, programy do telekonferencji przy zachowaniu bezpiecznych warunków korzystania z Internetu;
- lekcje online;
- programy telewizji publicznej i audycje radiowe;
- zamieszczone na stronie internetowej szkoły informacje i materiały edukacyjne;
- podręczniki, ćwiczenia, karty pracy, które uczeń już posiada;
- dostarczenie wydrukowanych materiałów do ucznia;
- inne sposoby wskazane przez dyrektora szkoły w porozumieniu z nauczycielami i przy wsparciu organu prowadzącego.
§ 35
- W sytuacji wprowadzenia w szkole kształcenia na odległość, o którym mowa § 33 pkt. 1 niniejszego Statutu, nauczyciele zobowiązani są do:
- współpracy z dyrektorem szkoły, innymi nauczycielami, uczniami, rodzicami w zapewnieniu uczniom potrzeb edukacyjnych z uwzględnieniem ich możliwości psychofizycznych;
- realizowania tygodniowego zakresu treści nauczania (ustalonego w porozumieniu z dyrektorem) do zrealizowania w poszczególnych oddziałach, uwzględniając w szczególności:
- równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
- zróżnicowania zajęć w każdym dniu,
- możliwości psychofizyczne uczniów do podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
- łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
- ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć;
- współpracy z dyrektorem szkoły i innymi nauczycielami, przy ustalaniu przez dyrektora monitorowania postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym informowania uczniów i rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach;
- wskazania dyrektorowi szkoły, we współpracy z innymi nauczycielami, źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których uczniowie mogą korzystać;
- zapewnienia każdemu uczniowi lub rodzicowi możliwości konsultacji (forma i termin ustalone z dyrektorem);
- ustalenia z dyrektorem szkoły i innymi nauczycielami potrzebę modyfikacji szkolnego zestawu programów nauczania.
- Każdy z nauczycieli określa sposób weryfikacji obecności ucznia w trakcie lekcji i zapisuje odpowiednią adnotację w dzienniku elektronicznym.
- Każdy nauczyciel realizując plan lekcji i podstawę programową na odległość wpisuje temat lekcji w dzienniku elektronicznym.
- Nauczyciele, świadomi zagrożeń wynikających z wykorzystywania narzędzi do komunikacji internetowej, dokładają wszelkich starań, aby zachować bezpieczeństwo w sieci i ochronę danych osobowych uczniów.
§ 36
- Uczniowie szkoły podczas prowadzenia przez szkołę nauczania zdalnego są zobowiązani w szczególności do:
- samodzielnego (poprzez wskazaną formę przez dyrektora szkoły) lub z pomocą rodziców nawiązania kontaktu z wychowawcą i nauczycielami;
- korzystania z dostępnych dla niego narzędzi do kontaktu zdalnego, organizując tym samym naukę własną w domu;
- obecności na zajęciach prowadzonych zgodnie z planem lekcji w ramach pracy edukacyjnej na odległość;
- odbioru materiałów przesyłanych przez nauczycieli;
- systematycznej pracy w domu;
- zgłaszania nauczycielom wszelkich wątpliwości, co do formy, trybu czy treści nauczania;
- przestrzegania bezpieczeństwa w pracy z komputerem i w Internecie.
- W razie trudności w wykonywaniu zadania nauczyciele udzielają konsultacji, pozostając do dyspozycji uczniów i rodziców według ustalonego harmonogramu.
- Uczeń w komunikacji z nauczycielem pamięta o kulturze językowej.
- Zakazuje się uczniom nagrywania zajęć i głosu nauczyciela prowadzącego zajęcia online i upowszechniania go w Internecie bez jego zgody.
- Zabrania się uczniom wykorzystywania komunikatorów internetowych w sposób niezgodny z prawem. W szczególności:
- nie wolno kopiować wizerunku osób trzecich, nagrywać prac i materiałów nauczyciela i pozostałych uczniów, w żadnym wypadku ich udostępniać;
- nie wolno posługiwać się fałszywymi danymi, wykorzystywać prac osób trzecich i przedstawiania jako swoje (plagiat), wysyłać prac z nie swoich kont internetowych, udostępniać swoje konto osobom trzecim;
- nie wolno udostępniać osobom trzecim kodów, które przekazują nauczyciele do odpowiednich komunikatorów.
§ 37
- W ramach kształcenia na odległość, rodzice mają obowiązek pozostawać w kontakcie z wychowawcą i nauczycielami, korzystać regularnie z dziennika elektronicznego, sprawdzać stronę internetową szkoły.
- W przypadku braku możliwości odbioru materiałów od nauczycieli ze względów zdrowotnych lub z przyczyn technicznych, rodzice ucznia zobowiązani są do poinformowania o tym fakcie wychowawcy za pomocą systemu Librus lub telefonicznie.
§ 38
W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły w związku z sytuacją określoną w § 33 pkt. 1, nauczyciele monitorują i sprawdzają wiedzę uczniów oraz ich postępy w nauce według następujących zasad:
- ocenianiu podlega aktywność uczniów wykazywana podczas kontaktu z nauczycielami;
- ocenianiu podlegają wykonane przez uczniów prace przesłane do nauczyciela w wyznaczonej formie i na adres mailowy (sprawdziany i kartkówki online, praca napisana w edytorze tekstu, zdjęcie, film, skan, itp.);
- ocenianiu podlegają dodatkowe, zlecone przez nauczyciela czynności i prace wykonane przez chętnych uczniów.
§ 2
Wykonanie uchwały powierz się Dyrektorowi Szkoły
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 września 2022 r.
Przewodniczący Rady Pedagogicznej
Remigiusz Podstawczuk