Projekt Programu Wychowawczego
Gimnazjum Nr 4
im. Kardynała Augusta Hlonda w Goleniowie
I. PODSTAWA PRAWNA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO SZKOŁY .
1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej art. 48 ust.1, art.. 53 ust. 3, art. 72 ust.1.
2. Ustawa o Systemie Oświaty art. 1,4, 5, 22, 33, 34a, 40 oraz 54 ust. 2 pkt 1 lit. a
3. Karta Nauczyciela art. 6 oraz 64 ust. 2 pkt. 3.
4.Konwencja o prawach Dziecka (Dz. U. z 1991r nr 120 poz 526 , 527 z późn. zm )
5. Rozporządzenie MENiS z dn. 26 lutego 2002r.
6. Rozporządzenie MEN z dn.23 grudnia 2008r.
7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych.
8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r poz. 532 ).
10. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia, zmian w zakresie regulacji dotyczących środków spożywczych oraz żywienia dzieci i młodzieży w jednostkach systemu oświaty.
11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii.
12. Statut Szkoły Podstawowej Nr 8 im. Kardynała Augusta Hlonda w Goleniowie.
II. MISJA SZKOŁY :
Celem naszej szkoły jest:
- wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka,
- jak najlepsze przygotowanie absolwentów do dalszego kształcenia i funkcjonowania w społeczeństwie,
- zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i przyjaznej atmosfery w szkole,
- budowanie wzajemnego zaufania szkoły, dzieci i rodziców,
- kształtowanie właściwych postaw prozdrowotnych, społecznych, kulturalnych.
III. MODEL ABSOLWENTA SZKOŁY
Celem programu wychowawczego szkoły jest, aby każdy uczeń kończąc kolejny etap edukacyjny, reprezentował pewne wartości, osiągał wiedzę i umiejętności w określonym zakresie.
Model sylwetki ucznia kończącego I etap edukacyjny- naukę w klasie trzeciej.
Absolwent klasy trzeciej gimnazjum powinien :
- samodzielnie wykonywać powierzone mu zadania i funkcje,
-samodzielnie inicjować różnorodną aktywność : edukacyjną, społeczną,
- traktować naukę jako coś oczywistego; czuć potrzebę dalszego kształcenia i rozwijania swoich zainteresowań,
-umiejętnie prezentować własne zdanie, jednocześnie szanując odmienność podglądów innych osób; wykazywać się tolerancją i empatią w stosunku do każdego człowieka,
- korzystać z nowoczesnych technologii komunikacyjnych, jednocześnie zdając sobie sprawę z zagrożeń płynących z Internetu,
-funkcjonować w zespole klasowym i poza nim , zgodnie z obowiązującymi zasadami kultury osobistej,
- przewidywać skutki swoich działań i ponosić konsekwencje swoich czynów,
- selekcjonować i porządkować zdobywane informacje i oceniać ich wiarygodności i przydatność,
- szanować zasady bezpieczeństwa i higieny oraz umiejętnie stosować je w swoim codziennym zachowaniu,
- znać ( i w miarę możliwości) stosować zasady zdrowego stylu życia i zdrowego odżywiania,
- szanować tradycje i symbole narodowe oraz zwyczaje i tradycje swojej szkoły; wyrażać szacunek poprzez estetyczny i schludny strój.
Program wychowawczy poddany będzie monitorowaniu i ewaluacji w zależności od zaistniałych potrzeb poprzez:
- ankiety, wywiady, analizy dokumentacji pracy pielęgniarki i pedagoga, zapisy w e-dzienniku, analizę klasowych planów wychowawczych, pracę zespołu wychowawczego, udział uczniów w konkursach i imprezach.
V. OBSZARY DZIAŁAŃ PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
1. Zdobywanie przez uczniów umiejętności rozwiązywania problemów i pokonywanie trudności wieku dorastania
2. Kształtowanie postaw świadomego uczestnictwa w życiu społecznych szkoły i środowiska.
3. Kultywowanie dziedzictwa narodowego i tradycji.
OBSZARY |
ZADANIA |
SPOSÓBY REALIZACJI |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE I WSPÓŁPRACUJĄCE |
I. Zdobywanie przez uczniów umiejętności rozwiązywania problemów i pokonywanie trudności wieku dorastania. |
1. Współpraca z rodzicami w zakresie kształtowanie prawidłowych relacji miedzy nimi i dziećmi. |
1. Prowadzenie pedagogizacji rodziców na temat konfliktów pokoleniowych izagrożeń wieku dorastania- jak rozpoznawać sygnały. 2. Prowadzenie cyklu lekcji wychowawczych na temat roli dziecka w rodzinie. 3.Indywidualne spotkania wychowawców klasy i pedagoga, psychologa z rodzicami.
|
Wychowawcy
Pedagog
Psycholog |
|
2. Pomoc we właściwym przeżyciu okresu dojrzewania i kształtowanie zachowań prozdrowotnych. |
1. Zachęcanie do uczestnictwa w lekcjach "Wychowanie do życia w rodzinie". 2. Przeprowadzenie cyklu lekcji wychowawczych na temat zagrożeń wieku dojrzewania (środki odurzające, zaburzenia odżywiania, uzależnienia od używek i Internetu, ryzyko związane z przedwczesną inicjacją seksualną). 3. Spotkania z przedstawicielami służby zdrowia, policji na temat bezpieczeństwa i higieny życia. 4. Akcje plakatowe na terenie szkoły na tematy prozdrowotne. 5. Branie udziału w różnych formach zawodów sportowych. 6.Udział uczniów w konferencjach prozdrowotnych organizowanych przez Sanepid. |
Wychowawcy
Nauczyciele przedmiotowi
Pedagog |
|
3. Troska o wszechstronny rozwój ucznia i rozwijanie jego dociekliwości poznawczej.
4Pomoc w wyborze dalszej drogi rozwoju. |
1. Zachęcanie do udziału w różnorodnych konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych. 2. Zachęcanie młodzieży do organizowania i brania udziału w imprezach szkolnych. 3. Zachęcanie uczniów do brania udziału w kołach zainteresowań w szkole i poza nią. 4. Zachęcanie uczniów do udziału w różnorodnych konkursach szkolnych, międzyszkolnych, kuratoryjnych ( Najlepszy Historyk, Najlepszy Geograf, Poliglota, konkurs geopolityczny). 5. Dzień Chemii. 6 . Dzień Wyróżnień.
1. Współpraca z PUP w zakresie doradztwa zawodowego, testów predyspozycji zawodowych, lokalnego rynku pracy
|
Wychowawcy
Nauczyciele w-f
Nauczyciele przedmiotowi
Dyrekcja, organ prowadzący, Rada Rodziców
Nauczyciel wos
|
|
4. Kształtowanie rozwoju moralnego, samoświadomości uczniów oraz umiejętności kulturalnego życia w grupie i społeczeństwie. |
1. Przeprowadzenie serii lekcji wychowawczych na tematy kształtujące rozwój moralny, etykę, asertywność, radzenie sobie z agresją i autoagresją oraz wpływu mechanizmów psychologicznych, środowiskowych na życie młodzieży i dorosłych. 2. Organizowanie wyjazdów integracyjnych. 3. Organizowanie i uczestnictwo w imprezach szkolnych i klasowych. 4. Eksponowanie pozytywnych przykładów z literatury i filmów młodzieżowych idei współdziałania i koleżeństwa. 5. Utrwalenie zasad kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach życiowych. 6. Praca nad projektem gimnazjalnym i uczestnictwo w Dniu Projektów Gimnazjalnych. 7. Zapoznanie uczniów z grożącymi im konsekwencjami prawnymi za określone działania, np. przemoc w Internecie, używanie środków odurzających, korzystanie z zabronionych treści w Internecie. |
Wychowawcy
Pedagog
Psycholog
Koordynator DPG
Nauczyciele przedmiotowi |
|
5. Podejmowanie działań na rzecz potrzebujących. |
1. Koleżeńska pomoc w nauce. 2.Udział w akcjach charytatywnych ( zbiórki żywności dla zwierząt, zabawek, plastikowych nakrętek, zbiórki pieniędzy na Fundację na Rzecz Pomocy, Edukacji i Rozwoju Dzieci). 3.Działalność wolontariatu szkolnego.
|
Opiekun SU Wychowawcy Pedagog Samorząd Uczniowski uczniowie |
II. Kształtowanie postaw świadomego uczestnictwa w życiu społecznych szkoły i środowiska. |
1. Tworzenie tradycji szkoły i jej charakteru. |
1. Pasowanie pierwszoklasistów- "chrzest gimnazjalistów". 2. Organizowanie klasowych i szkolnych uroczystości. 3. Obchody święta patrona szkoły. 4. Pożegnanie przez klasy II starszych uczniów. 5. Udział w wyborach do SU. 6. Pełnienie przez uczniów ról społecznych w klasie i szkole. 7. Wyrażenie własnej opinii na temat pracy szkoły – ankiety. 8. Tworzenie klasowych kontraktów wychowawczych. 9. Godne reprezentowanie szkoły w konkursach i zawodach. |
Dyrektor/ wicedyrektor
Wychowawcy
Wyznaczeni nauczyciele
Opiekun SU
Nauczyciele przedmiotowi |
|
2. Podkreślanie roli środowiska społeczno- przyrodniczego w rozwoju człowieka. |
1. Wystawy plakatów, rysunków ukazujące walory środowiska. 2. Spotkania z przedstawicielami leśników, policji, straży. 3. Udział w akcji "Sprzątanie świata". 4. Zbiórka zużytych baterii.
|
Wychowawcy Opiekun SU Pedagog Nauczyciel plastyki |
III. Kultywowanie dziedzictwa narodowego i tradycji. |
1. Zapoznanie uczniów z historią regionu i wpajanie szacunku dla niego. |
1. Zwiedzanie okolicznych zabytków architektury i przyrody. 2. Spotkania z osobami zasłużonymi dla lokalnego środowiska. 3. Przeprowadzenie lekcji wychowawczych na temat związków z regionem. 4. Branie udziału w szkolnych, miejskich i gminnych uroczystościach patriotycznych. 5. Wskazywanie związków Pomorza Zachodniego z Polską na przestrzeni dziejów. |
Wychowawcy
Nauczyciele przedmiotowi |
|
2. Kształtowanie postawy tolerancji i szacunku dla odmiennych kultur, religii, poglądów i niepełnosprawności. |
1. Poznanie innych kultur i religii naszego regionu. 2. Wskazywanie podobieństw w innych kulturach i religiach. Przeprowadzenie lekcji wychowawczych na temat postawy tolerancji i szacunku dla odmiennych kultur, religii, poglądów i niepełnosprawności.
|
Wychowawcy
Nauczyciele przedmiotowi Pedagog |
VI. DZIAŁANIA OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA REALIZACJĘ PROGRAMU
1. RADA PEDAGOGICZNA:
a. NAUCZYCIELE:
- Promują zdrowy styl życia i wartościowe formy spędzania wolnego czasu,
- Utrzymują osobowe relacje z uczniami poprzez indywidualne rozmowy i konsultacje,
- Współpracują z pedagogiem szkolnym i instytucjami takimi jak: Poradnia Pedagogiczno-Psychologiczna, OPS, PCPR, sąd rodzinny,
- Wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania. Udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów.
- Kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji, atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka,
- Reagują i zgłaszają do pedagoga przejawy niedostosowania społecznego u dzieci,
- Dostrzegają indywidualność ucznia, indywidualizują oddziaływania,
- Realizują program wychowawczy i program profilaktyczny,
- Doskonalą się zawodowo.
- Mają pozytywne relacje z rodzicami, potrafią pozyskać rodziców do współpracy,
- Wychowawcy prowadzą pedagogizację rodziców na wybrane przez nich tematy,
- Dążą w swojej pracy do integracji zespołu klasowego, angażując w życie klasy wszystkich uczniów; kształtują właściwe stosunki między uczniami, opierając je na tolerancji i poszanowaniu godności,
- Wspólnie z dyrektorem szkoły zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
- Sprawują opiekę wychowawczą nad uczniami szkoły, a w szczególności: tworzą warunki wspomagające ich rozwój i przygotowują do życia w rodzinie i w społeczeństwie,
- W miarę możliwości poznają warunki życia i nauki swoich wychowanków,
- Kształtują umiejętność pracy w zespole, uczą demokratycznego podejmowania decyzji, elastyczności w zachowaniu,
- Realizują w toku pracy wychowawczej treści i cele programowe programu wychowawczego szkoły,
- Odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole i poza jej terenem, w czasie wycieczek, wyjść itp.
2. PEDAGOG SZKOLNY:
- Diagnozuje problemy wychowawcze szkoły,
- Wspiera wychowawców i pozostałych pracowników szkoły w realizacji zadań profilaktyczno – wychowawczych,
- Propaguje treści i programy profilaktyczne,
- Pełni indywidualną opiekę pedagogiczną nad uczniami potrzebującymi takiej opieki,
- Wspiera dyrektora szkoły w organizowaniu działań profilaktycznych,
- Odpowiada za pedagogizację rodziców,
- Systematycznie doskonali się w zakresie wychowania i profilaktyki,
- W miarę potrzeb współpracuje z instytucjami takimi jak: Poradnia Pedagogiczno-Psychologiczna, OPS, Komenda Powiatowa Policji, PCPR, Sanepid, sąd rodzinny, itp.
3. DYREKCJA
- Dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, o poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły, o kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole,
- Współpracuje z Samorządem Uczniowskim,
- Czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
- Organizuje spotkania szkoleniowe dla nauczycieli, umożliwia udział w kursach pedagogicznych.
4. RODZICE:
- Mają dobry kontakt ze szkołą i szeroko rozumianym środowiskiem dziecka,
- Aktywnie współpracują ze szkołą, dzieląc odpowiedzialność za podejmowane wspólnie oddziaływania profilaktyczno – wychowawcze i opiekuńcze,
- Zdobywają wiedzę na temat potrzeb dzieci, zagrożeń wieku dojrzewania i sposobów przeciwdziałania im,
- Stanowią wzór osobowy dla dziecka,
- Dbają o dobry kontakt z dzieckiem.
5. RADA RODZICÓW
- Reprezentuje ogół rodziców szkoły oraz podejmuje działania wspierające proces wychowawczy szkoły,
- Współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku, współuczestniczy w opracowaniu i zatwierdzeniu programu wychowawczego szkoły,
- Pozyskuje i gromadzi środki finansowe w celu wspierania działalności szkoły,
- Organizuje formy aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły .
6. SAMORZĄD UCZNIOWSKI
- Jest animatorem, inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego i intelektualnego na terenie szkoły i w środowisku lokalnym,
- Reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego wobec dyrekcji i grona pedagogicznego,
- Inicjuje działania dotyczące życia uczniów. Propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
-Angażuje uczniów do wykonywania niezbędnych prac na rzecz klasy szkoły, - Dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję, - Wyraża za pośrednictwem swojego opiekuna opinię dotyczącą problemów społeczności uczniowskiej.
VII. TEMATY LEKCJI WYCHOWAWCZYCH W KLASACH I-III GIMNAZJUM.
KLASA I
|
Temat lekcji |
Zakres treści |
|
Moje miejsce pracy-szkoła i klasa |
|
|
Kim byłem, kim jestem, kim będę? Czyli moja rola w społeczeństwie
|
|
|
Świat przeciw nam, my przeciw światu, czy może my przeciw samym sobie? |
|
|
Kochaj, nie zabijaj (się). Przyczyny i rodzaje uzależnień |
|
|
E-papierosy-popularna używka wśród młodzieży |
|
|
Nie chcę mieć dymu zamiast płuc, czyli o skutkach palenia tytoniu |
|
|
Śmierć na wyciągnięcie ręki-dopalacze w akcji |
|
|
|
|
|
,,(…) mówię nie, gdy myślę nie(…)". Kilka słów o asertywności |
|
|
Czy zostanę hamburgerem?! Jestem tym, co jem, czyli o sposobach zdrowego odżywiania się |
|
|
Agresja rodzi agresję. Jak sobie z nią radzić? |
|
|
Ja-obywatel Rzeczpospolitej Szkolnej |
|
|
Chcesz czystości, zachowaj ją sam! |
|
|
Lokalny patriotyzm, czyli co wiem o swoim regionie |
|
|
Tolerancyjny nie znaczy obojętny! |
|
|
Jesteśmy mistrzami savouir-vivru |
|
|
Wszyscy jesteśmy ludźmi, czyli o sposobach postrzegania niepełnosprawności |
|
|
Jak mądrze i ostrożnie zawierać nowe przyjaźnie na wakacjach.
|
|
KLASA II
|
Temat lekcji |
Zakres treści |
|
Znam zasady i się do nich stosuję |
|
|
"V – nie zabijaj!". Czy potrafię dbać o siebie? |
|
|
Jesteś piękny bez względu na to, co mówią inni |
|
|
Internet- rzecz potrzebna, rzecz przydatna, rzecz niebezpieczna |
|
|
Najmodniejsza z mód to zdrowy styl życia |
|
|
Uwaga problem! wagary |
|
|
Szukając drogi od siebie ... do siebie |
|
|
Problem to szansa dokonania zmiany |
|
|
Traktuję innych tak, jak chciałbym być traktowany, czyli o codziennej kulturze |
|
|
Uprzedzenia, dyskryminacja, nietolerancja kontra otwartość, empatia, wrażliwość. |
|
|
Jestem z Polakiem i jestem z tego dumny |
|
|
Cudów nie ma, czyli o technice pracy umysłowej |
|
|
Moda czy ja – jak pozostać sobą wśród różnych mód |
|
|
Rola przyjaźni i miłości w rozwoju emocjonalnym człowieka |
|
|
Co to znaczy być dojrzałym? Dojrzałość psychiczna, fizyczna, emocjonalna i społeczna |
|
KLASA III
|
Temat lekcji |
Zakres treści |
|
Praca jako jedna z głównych znaczących więzi społeczno - organizacyjnych i międzyludzkich |
|
|
Zagrożenia człowieka współczesnego: terroryzm, agresja, konsumpcja, komercja, stres, samotność, demoralizacja, bieda i ubóstwo, bezrobocie |
|
|
"Czy to jest przyjaźń, czy to jest kochanie?" O odpowiedzialności w stosunkach z płcią odmienną |
|
|
Nauka jest treningiem a wiedza nagrodą, czyli jak uczyć się chętnie i efektywnie |
|
|
Jestem wyjątkowy, nie muszę tego udowadniać poprzez ćpanie |
|
|
Gdzie należy szukać autorytetów? |
|
|
Czy chcemy utonąć w śmieciach i oddychać przez maskę? Problem ochrony środowiska |
|
|
To tylko jedno piwo… kilka słów o alkoholizmie |
|
|
Moja wolność kończy się tam, gdzie zaczyna się wolność drugiego człowieka. |
|
|
(nie)właściwe sposoby radzenia sobie ze stresem |
|
|
Śmierć rozmowy, czyli o wszechobecnym internecie |
|
|
Sumienie-jedyna rzecz, która odróżnia nas od zwierząt |
|
|
Zanim język powie, niech pomyśli głowa- rola wulgaryzmów i żargonu w wyrażaniu emocji i kształtowaniu kontaktów między ludźmi |
|
|
Pamiętam, skąd pochodzę |
|
Zespół Szkół Prywatnych Szkolna 13 w Goleniowie Sp z o.o.
Tel.: 91 407 10 75 Fax: 91 407 10 75 sekretariat@szkolna13.pl www.szkolna13.pl