Aneks nr 1

Aneks nr 1

do Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania Szkoły Podstawowej nr 8 w Goleniowie

 

§ 1

W Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania nr 8 w Goleniowie wprowadza się następujące zmiany:

  1. zmieniono:

 

  1. §1, ust. 3 dodano:

po wyrazie “społecznego," wyraz "i" zastępuje się ",", a po wyrazie etycznych dodaje się wyraz "oraz obowiązków określonych w Statucie szkoły"

 

  1. §2, ust. 1, pkt. 2 otrzymuje nowe brzmienie:

udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;

 

  1. Dodano w §2 ust.3 pkt. 3 a):

udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;

 

  1. §3, ust. 2:

pomija się dotychczasowy zapis po wyrazie"zachowania".

 

  1. §5, ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie:

Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt. 1, do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

 

  1. §5, ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie:

W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 3, ust. 1, pkt. 1, do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia następuje na podstawie tego orzeczenia.

 

  1. §8, ust. 5 otrzymuje nowe brzmienie:

W dzienniku lekcyjnym spóźnienia, obecności, nieobecności i usprawiedliwienia zaznacza się w odpowiednich rubrykach. Usprawiedliwienia zaznacza wyłącznie wychowawca danej klasy. Nie przekraczając terminu jednego tygodnia na usprawiedliwienie nieobecności przez rodzica/prawnego opiekuna.

 

  1. §8, ust. 6 otrzymuje brzmienie:

 

1.      stopień celujący - od 95% do 100%;

2.    stopień bardzo dobry - od 85% do 94%

3.      stopień dobry - od 70% do 84%;

4.      stopień dostateczny - od 55% do 69%;

5.      stopień dopuszczający - od 40% do 54%;

6.      stopień niedostateczny - od 0% do 39%; ".

 

  1. Dodano w §8 ust. 8:

 

W przypadku gdy obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego realizowane w formie do wyboru przez ucznia są prowadzone przez innego nauczyciela niż nauczyciel prowadzący zajęcia wychowania fizycznego w formie klasowo-lekcyjnej, śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć wychowania fizycznego ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia w formie klasowo-lekcyjnej po uwzględnieniu opinii nauczyciela prowadzącego zajęcia wychowania fizycznego w formie do wyboru przez ucznia.

 

  1. §9, ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie:

 

W klasach I-VIII szkoły podstawowej oceny bieżące z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych mogą wyrażać się oceną, oceną opisową lub komentarzem. Podczas obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych ocenie nauczyciela podlegają:

 

Odpowiedzi ustne ucznia:

 

  1. Każdy uczeń, niezależnie od liczby godzin danych zajęć edukacyjnych w tygodniu, powinien być zapytany i oceniony co najmniej raz w miesiącu. Funkcję tę może spełnić kartkówka.
  2. Uczeń ma prawo do dwukrotnego nieprzygotowania się do lekcji w semestrze z danych zajęć edukacyjnych. Uczeń zgłasza nieprzygotowanie na początku lekcji. Zgłoszenie nieprzygotowania nie zwalnia ucznia od aktywności na lekcji. Nieprzygotowanie do lekcji nie dotyczy zapowiedzianych prac klasowych, sprawdzianów, dyktand, recytacji, prac pisemnych zapowiedzianych z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem (np. opowiadania, opowiadania twórczego, zaproszenia, eseju, rozprawki itp.).
  3. Przygotowywanie się do konkursów przedmiotowych organizowanych przez kuratora oświaty bezpośrednio przed eliminacjami daje uczniowi prawo do zwolnienia z odpowiedzi z innych zajęć edukacyjnych i na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) do dni wolnych od zajęć szkolnych (eliminacje rejonowe – 1 dzień, eliminacje wojewódzkie – 3 dni). Zwolnienia udziela dyrektor szkoły na pisemny wniosek przez rodziców (prawnych opiekunów), w którym zobowiążą się do zapewnienia uczniowi opieki w tym dniu/tych dniach.
  4. Do zwolnienia z pytania w danym dniu mają prawo uczniowie biorący udział w dniu poprzednim w godzinach popołudniowych w pozaszkolnych rozgrywkach sportowych w reprezentacji szkoły. Prawo to mają również członkowie zespołów artystycznych biorący udział w imprezach pozaszkolnych.
  5. Do zwolnienia z odpowiedzi ustnych mają prawo uczniowie, których numer z dziennika lekcyjnego wylosowano danego dnia jako "szczęśliwy numerek".
  6. Uczeń może poprawić ocenę z odpowiedzi ustnej na najbliższej (kolejnej) lekcji lub podczas konsultacji, nie później niż w ciągu tygodnia.

 

 

 

Praca klasowa – forma pisemna, sprawdzająca wiedzę i umiejętności nabyte przez uczniów po omówieniu konkretnego działu nauczania. Praca stylistyczna z języka polskiego kontroluje umiejętność posługiwania się określoną formą wypowiedzi (np. w oparciu o omówioną lekturę). Czas trwania – 1 godzina lekcyjna.

 

 

 

  1. Terminy prac klasowych wpisywane są przez nauczyciela do dziennika lekcyjnego co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem. Dopuszcza się 2 prace klasowe/sprawdziany w jednym oddziale uczniowskim w tygodniu w klasach IV-VI, a 3 w klasach VII-VIII. Prace klasowe powinny być poprzedzone lekcją podsumowującą/powtórzeniową. Prace klasowe muszą być poprawione przez nauczyciela w terminie dwutygodniowym, omówione na lekcji i dane uczniom i ich rodzicom (prawnym opiekunom) do wglądu. Fakt niezwrócenia danej do wglądu pracy klasowej nauczyciel odnotowuje w dzienniku lekcyjnym w miejscu przeznaczonym na notatki. Termin sprawdzenia prac klasowych wydłuża się w przypadku nieobecności nauczyciela. Jeśli prace klasowe zostaną sprawdzone po dwóch tygodniach, wówczas to uczeń decyduje, czy uzyskana przez niego ocena cząstkowa ma zostać wpisana przez nauczyciela do dziennika. Prace klasowe przechowywane są do końca bieżącego roku szkolnego przez nauczyciela danego przedmiotu.

 

  1. Uczeń ma prawo w ciągu dwóch tygodni poprawić ocenę z pracy klasowej; uzyskana niższa ocena z poprawy pracy klasowej nie jest wpisywana do dziennika lekcyjnego.

 

  1. W przypadku nieobecności ucznia podczas pracy klasowej, po powrocie do szkoły nauczyciel w ciągu tygodnia ustala z uczniem nowy termin jej napisania. Odbywa się to w szkole przed lub po zajęciach szkolnych ucznia.

 

  1. Na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym śródrocznym i rocznym posiedzeniem rady pedagogicznej zakańcza się przeprowadzanie prac klasowych.

 

Sprawdzian – forma pisemnego sprawdzenia wiedzy i umiejętności nabytej w ciągu 3-5 lekcji.    Nie może trwać dłużej niż 20 minut.

 

  1. Sprawdzian musi być zapowiedziany z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, poprawiony, oceniony i omówiony z uczniami w terminie jednotygodniowym.
  2. Liczba sprawdzianów łącznie z pracami klasowymi nie może przekroczyć dwóch w klasach IV-VI lub trzech w klasach VII-VIII w ciągu tygodnia i jednego/jednej w ciągu dnia.
  3. W przypadku nieobecności ucznia podczas pracy klasowej, po powrocie do szkoły nauczyciel w ciągu tygodnia ustala z uczniem nowy termin jej napisania. Odbywa się to w szkole przed lub po zajęciach szkolnych ucznia.

Krótki sprawdzian (kartkówka) – sprawdza wiedzę ucznia z ostatniej lekcji/tematu                              lub przygotowanie się do lekcji.

  1. Kartkówka może trwać maksymalnie 10 minut.
  2. Kartkówka musi być sprawdzona przez nauczyciela  w terminie dwutygodniowym. Po przekroczeniu dwutygodniowego terminu nauczyciel wpisuje oceny z kartkówki tylko chętnym uczniom (nie dotyczy zdarzeń losowych np. zwolnienie lekarskie czy wyjazd służbowy).
  3. Liczba kartkówek nie jest limitowana.
  4. Ocenę z kartkówki uczeń może poprawić w wyznaczonym przez nauczyciela terminie – nie później niż w ciągu 2 tygodni.
  5. Z pisania kartkówki są zwolnieni uczniowie, których numer z dziennika lekcyjnego został wylosowany danego dnia jako "szczęśliwy numerek".

 

Prace domowe ucznia – pisemne i wszelkie inne formy przygotowane przez ucznia.

 

  1. Brak zadania domowego uczeń zgłasza na początku lekcji.
  2. Po przekroczeniu ustalonego dla danych zajęć edukacyjnych limitu zgłoszeń nieprzygotowania uczeń za brak zadania domowego otrzymuje minus lub bp (brak zadania).
  3. Uczeń może poprawić ocenę z zadania domowego w ustalonym przez nauczyciela terminie.
  4. Zgłoszenie braku zadania domowego nie zwalnia ucznia z obowiązku jego wykonania i okazania pracy na najbliższej lekcji.

Aktywność ucznia podczas zajęć lekcyjnych:

  1. Nauczyciel danych zajęć edukacyjnych określa na początku roku szkolnego "premię" za aktywny udział ucznia w lekcji (np. trzy plusy = ocena bardzo dobra).
  2. Brak aktywności ucznia na danej lekcji nie skutkuje oceną niedostateczną.

Zadania dodatkowe:

  1. Uczeń może podjąć się za zgodą nauczyciela lub z własnej inicjatywy wykonania zadań dodatkowych na rzecz uatrakcyjnienia procesu dydaktycznego, ale nie powinien w przypadku niewykonania lub błędnego ich wykonania otrzymać oceny negatywnej.
  2. Uczeń może z własnej inicjatywy lub na prośbę nauczyciela przygotowywać się i uczestniczyć w różnego rodzaju konkursach i zawodach, a jego wysiłek i osiągnięcia winny być docenione i odnotowane w dzienniku lekcyjnym, a w przypadku sukcesów na szczeblu wojewódzkim – na świadectwie promocyjnym, zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

Systematyczność i estetyka prowadzonych zeszytów przedmiotowych:

  1. Każdy uczeń prowadzi ustalony przez nauczyciela zeszyt przedmiotowy.
  2. Brak zeszytu przedmiotowego należy zgłosić na początku lekcji.
  3. Brak zeszytu, w którym uczeń miał okazać pracę domową, jest równoważny z jej brakiem.
  4. Uczeń przechowuje ostatni zapełniony zeszyt do kontroli nauczyciela.

 

  1. §10, ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie:

Wskazane w § 9 terminy umożliwiające poprawienie otrzymanych ocen ulegają wydłużeniuw przypadkachlosowych np. choroba ucznia, zwolnienie lekarskie nauczyciela, wycieczka ucznia, wyjazd służbowy nauczyciela.

 

  1. §11, ust. 2 usunięto:

po wyrazie "przedmiotu" wyrażenie "oraz w gabinecie dyrektora szkoły"

 

  1. §12, ust. 3, pkt. 2 usunięto:

 

  1. §15, ust. 1 otrzymuje brzmienie:

W Szkole Podstawowej Nr 8 im. Kardynała Augusta Hlonda w Goleniowie każdego roku szkolnego ustala się organizacyjnie dwa semestry: pierwszy i drugi.

 

  1. §15, ust. 2:

Zamienia się wyrażenie "jesienny i wiosenny" na wyrażenie "pierwszy i drugi"

 

  1. §16, ust. 7 otrzymuje nowe brzmienie:

Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:

1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;

2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji przeprowadzającej egzamin;

3) termin egzaminu;

4) imię i nazwisko ucznia;

5) zadania egzaminacyjne;

6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.

 

  1. §16, ust. 8 otrzymuje nowe brzmienie:

Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

 

  1. §18, ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie:

Począwszy od klasy IV, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej,jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem

 

  1. §18, ust. 1, pkt. 1a usunięto

 

  1. §18, ust. 4 dodano:

po wyrazie “wyższej" wyrażenie “z zastrzeżeniem §18 ust.6."

 

  1. §19, ust. 4 otrzymuje nowe brzmienie:

Wyznaczony przez dyrektora nauczyciel danego przedmiotu przygotowuje zakres materiału (zestaw wymagań programowych), konsultując je z zespołem przedmiotowym. Zestaw obejmuje swym zakresem treści i umiejętności zrealizowane w szkole podstawowej na poszczególne oceny.Nauczyciel przekazuje zakres materiału uczniowi i rodzicowi (prawnemu opiekunowi) w terminie do dnia zakończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych. Nauczyciel kopię wymagań składa w gabinecie dyrektora szkoły.

 

 

 

  1. §19, ust. 8, pkt. 1 otrzymuje nowe brzmienie:

część pisemna trwa do 40 minut, nie dotyczy to części z języka polskiego gdzie część pisemna trwa do 60 minut.

 

 

  1. §19, ust. 9 otrzymuje nowe brzmienie:

Część pisemna oraz część ustana egzaminu poprawkowego ułożone są w ten sposób, aby obie te części stanowiły po 50% składowej oceny poprawkowej. Uczeń, który zdaje egzamin poprawkowy otrzymuje ocenę z egzaminu zgodnie ze skalą ocen ujętej w §8, ust. 6.

 

  1. §19, ust. 10 otrzymuje nowe brzmienie:

Z egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:

1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;

2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;

3) termin egzaminu;

4) imię i nazwisko ucznia;

5) zadania egzaminacyjne;

6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.

 

Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

 

  1. §21 usunięto:
  1.  

 

§ 2

Wykonanie uchwały powierz się Dyrektorowi Szkoły

 

 

 § 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 września 2022 r.

 

 

Przewodniczący Rady Pedagogicznej

Remigiusz Podstawczuk