Aneks nr 1

Aneks nr 1

do statutu Szkoły Podstawowej nr 8 w Goleniowie

 

§ 1

W statucie Szkoły podstawowej nr 8 w Goleniowie wprowadza się następujące zmiany:

 

  1. Spis treści dodano:

po rozdziale VI dodano rozdział VII. Nauczanie zdalne

 

 

  1. Rozdział II, §10, ust. 1, pkt. 10 usunięto:

po wyrazie "pisemnego" wyrażenie "(na papierze)"

 

  1. Rozdział II, §11, ust. 1 otrzymuje brzmienie:

po wyrazie Pedagogiczną wyraz sanepid zamienia się wyrażeniem "Państwową Inspekcją Sanitarną"

 

  1. Rozdział II, §11, ust. 1, pkt. 2 dodano:

po wyrazie "rozwojowych" przed wyliczaniem w nawiasie dodaje się skrót "m.in."

 

  1. Rozdział III, §14, ust. 5 otrzymuje brzmienie:

wyraz w "semestrze" zastępuje się wyrazem "półrocze"

 

  1. Rozdział IV, §18, ust. 7, pkt. 2 otrzymuje nowe brzmienie:

rok szkolny dzieli się na dwa półrocza; termin zakończenia pierwszego półrocza opiniuje rada pedagogiczna na swoim pierwszym posiedzeniu plenarnym przed rozpoczęciem roku szkolnego, uwzględniając ruchome terminy ferii zimowych;

 

 

  1. Rozdział VI, §29, ust. 1, pkt. 11 otrzymuje nowe brzmienie:

dbać o czystość i schludność stroju szkolnego, który powinien być stonowany i estetyczny, nie powinien odsłaniać takich części ciała jak: dekolt, brzuch; uczniowie nie stosują wyzywającego makijażu; nie malują paznokci na jaskrawe kolory; ze względu na bezpieczeństwo, kolczyki dozwolone tylko w małżowinie usznej; podczas uroczystości wynikających z planu pracy szkoły ucznia obowiązuje strój galowy: biała bluzka lub koszula, ciemne spodnie, spódnica; wychowawca egzekwuje każdorazowe złamanie niniejszego punktu;

 

  1. Dodano Rozdział VII. NAUCZANIE ZDALNE otrzymuje brzmienie:

 

§ 33

 

  1. W szczególnych sytuacjach (np. zagrożenie epidemiczne), w razie wystąpienia sytuacji ograniczenia funkcjonowania szkoły, dyrektor odpowiada za organizację realizacji zadań z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w ramach tej organizacji zadań.
  2. Do zadań, o których mowa w ust. 1 należy w szczególności:
    1. wyznaczanie zadań nauczycielom i nadzorowanie ich pracy;
    2. informowanie zdalne (na stronie internetowej, po przez dziennik elektroniczny, telefonicznie lub w zwyczajowo przyjęty sposób, niewymagający kontaktów osobistych rodziców uczniów) o najważniejszych zmianach trybu pracy szkoły;
    3. ustalanie warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz sposób ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
    4. ustalanie sposobu dokumentowania realizacji zadań szkoły;
    5. zapewnienie każdemu uczniowi lub rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazywanie informacji o formie i terminach tych konsultacji;
    6. ustalanie we współpracy z nauczycielami:
    7. sposobu komunikowania się z uczniami i rodzicami,
    8. metody monitorowania postępów uczniów oraz weryfikacji ich wiedzy i umiejętności,
    9. formy informowania uczniów i rodziców o postępach w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach,
    10. źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których uczniowie i rodzice mogą korzystać,
    11. trybu konsultacji ucznia i rodzica z nauczycielem,
    12. modyfikacji programu nauczania w razie potrzeby.

 

§ 34

  1. W czasie ograniczenia funkcjonowania jednostki związanego z zagrożeniem epidemicznym nauka w szkole jest realizowana na odległość.
  2. W przypadku wystąpienia trudności w organizacji zajęć, dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem prowadzącym, określa inny sposób ich realizowania. O wybranym sposobie informowany jest organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołą.
  3. Za organizację kształcenia na odległość odpowiada dyrektor szkoły. Zadania dyrektora w zakresie organizacji zdalnego nauczania określa § 33.
  4. Kształcenie na odległość to zajęcia prowadzone przez nauczycieli online (w czasie rzeczywistym), indywidualna praca ucznia z materiałami przekazanymi czy też wskazanymi przez nauczyciela i według jego wskazówek, oraz inne formy nauki ucznia (w tym wykonywanie prac domowych, ćwiczeń, lektura).
  5. Dyrektor szkoły przy współpracy z nauczycielami ustala w jakich godzinach nauczyciele będą pracować zdalnie i komunikować się z uczniami.
  6. W przypadku gdy uczeń nie ma możliwości udziału w zajęciach z przyczyn obiektywnych (przebywanie w strefie bez zasięgu Internetu, braku odpowiednich narzędzi do komunikacji zdalnej), informuje o tym swojego wychowawcę.
  7. Podczas organizacji kształcenia na odległość dyrektor uwzględnia zasady bezpiecznego korzystania przez uczniów z urządzeń umożliwiających komunikację elektroniczną, uwzględniając przy tym zalecenia medyczne odnośnie czasu korzystania z urządzeń umożliwiających pracę zdalną (komputer, telewizor, telefon) i ich dostępności w domu, etap kształcenia uczniów, a także sytuację rodzinną uczniów.
  8. Działania w ramach zdalnego nauczania mogą być prowadzone w oparciu m.in. o:
    1. materiały edukacyjne na sprawdzonych portalach edukacyjnych i stronach internetowych wybranych instytucji kultury i urzędów;
    2. zintegrowaną platformę edukacyjną;
    3. dzienniki elektroniczne;
    4. komunikację poprzez pocztę elektroniczną;
    5. media społecznościowe, komunikatory, programy do telekonferencji przy zachowaniu bezpiecznych warunków korzystania z Internetu;
    6. lekcje online;
    7. programy telewizji publicznej i audycje radiowe;
    8. zamieszczone na stronie internetowej szkoły informacje i materiały edukacyjne;
    9. podręczniki, ćwiczenia, karty pracy, które uczeń już posiada;
    10. dostarczenie wydrukowanych materiałów do ucznia;
    11. inne sposoby wskazane przez dyrektora szkoły w porozumieniu z nauczycielami i przy wsparciu organu prowadzącego.

 

§ 35

  1. W sytuacji wprowadzenia w szkole kształcenia na odległość, o którym mowa § 33 pkt. 1 niniejszego Statutu, nauczyciele zobowiązani są do:
    1. współpracy z dyrektorem szkoły, innymi nauczycielami, uczniami, rodzicami w zapewnieniu uczniom potrzeb edukacyjnych z uwzględnieniem ich możliwości psychofizycznych;
    2. realizowania tygodniowego zakresu treści nauczania (ustalonego w porozumieniu z dyrektorem) do zrealizowania w poszczególnych oddziałach, uwzględniając w szczególności:
      1. równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
      2. zróżnicowania zajęć w każdym dniu,
      3. możliwości psychofizyczne uczniów do podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
      4. łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
      5. ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć;
    3. współpracy z dyrektorem szkoły i innymi nauczycielami, przy ustalaniu przez dyrektora monitorowania postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym informowania uczniów i rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach;
    4. wskazania dyrektorowi szkoły, we współpracy z innymi nauczycielami, źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których uczniowie mogą korzystać;
    5. zapewnienia każdemu uczniowi lub rodzicowi możliwości konsultacji (forma i termin ustalone z dyrektorem);
    6. ustalenia z dyrektorem szkoły i innymi nauczycielami potrzebę modyfikacji szkolnego zestawu programów nauczania.
  2. Każdy z nauczycieli określa sposób weryfikacji obecności ucznia w trakcie lekcji i zapisuje odpowiednią adnotację w dzienniku elektronicznym.
  3. Każdy nauczyciel realizując plan lekcji i podstawę programową na odległość wpisuje temat lekcji w dzienniku elektronicznym.
  4. Nauczyciele, świadomi zagrożeń wynikających z wykorzystywania narzędzi do komunikacji internetowej, dokładają wszelkich starań, aby zachować bezpieczeństwo w sieci i ochronę danych osobowych uczniów.

 

§ 36

  1. Uczniowie szkoły podczas prowadzenia przez szkołę nauczania zdalnego są zobowiązani w szczególności do:
    1. samodzielnego (poprzez wskazaną formę przez dyrektora szkoły) lub z pomocą rodziców nawiązania kontaktu z wychowawcą i nauczycielami;
    2. korzystania z dostępnych dla niego narzędzi do kontaktu zdalnego, organizując tym samym naukę własną w domu;
    3. obecności na zajęciach prowadzonych zgodnie z planem lekcji w ramach pracy edukacyjnej na odległość;
    4. odbioru materiałów przesyłanych przez nauczycieli;
    5. systematycznej pracy w domu;
    6. zgłaszania nauczycielom wszelkich wątpliwości, co do formy, trybu czy treści nauczania;
    7. przestrzegania bezpieczeństwa w pracy z komputerem i w Internecie.
  2. W razie trudności w wykonywaniu zadania nauczyciele udzielają konsultacji, pozostając do dyspozycji uczniów i rodziców według ustalonego harmonogramu.
  3. Uczeń w komunikacji z nauczycielem pamięta o kulturze językowej.
  4. Zakazuje się uczniom nagrywania zajęć i głosu nauczyciela prowadzącego zajęcia online i upowszechniania go w Internecie bez jego zgody.
  5. Zabrania się uczniom wykorzystywania komunikatorów internetowych w sposób niezgodny z prawem. W szczególności:
    1. nie wolno kopiować wizerunku osób trzecich, nagrywać prac i materiałów nauczyciela i pozostałych uczniów, w żadnym wypadku ich udostępniać;
    2. nie wolno posługiwać się fałszywymi danymi, wykorzystywać prac osób trzecich i przedstawiania jako swoje (plagiat), wysyłać prac z nie swoich kont internetowych, udostępniać swoje konto osobom trzecim;
    3. nie wolno udostępniać osobom trzecim kodów, które przekazują nauczyciele do odpowiednich komunikatorów.

 

§ 37

  1. W ramach kształcenia na odległość, rodzice mają obowiązek pozostawać w kontakcie z wychowawcą i nauczycielami, korzystać regularnie z dziennika elektronicznego, sprawdzać stronę internetową szkoły.
  2. W przypadku braku możliwości odbioru materiałów od nauczycieli ze względów zdrowotnych lub z przyczyn technicznych, rodzice ucznia zobowiązani są do poinformowania o tym fakcie wychowawcy za pomocą systemu Librus lub telefonicznie.

 

§ 38

W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły w związku z sytuacją określoną w § 33 pkt. 1,  nauczyciele monitorują i sprawdzają wiedzę uczniów oraz ich postępy w nauce według następujących zasad:

  1. ocenianiu podlega aktywność uczniów wykazywana podczas kontaktu z nauczycielami;
  2. ocenianiu podlegają wykonane przez uczniów prace przesłane do nauczyciela w wyznaczonej formie i na adres mailowy (sprawdziany i kartkówki online, praca napisana w edytorze tekstu, zdjęcie, film, skan, itp.);
  3. ocenianiu podlegają dodatkowe, zlecone przez nauczyciela czynności i prace wykonane przez chętnych uczniów.

 

 

§ 2

Wykonanie uchwały powierz się Dyrektorowi Szkoły

 

 

 § 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 września 2022 r.

 

 

 

                                                                                                   Przewodniczący Rady Pedagogicznej

Remigiusz Podstawczuk